25. marts 2015

Arabiskunderviser i Boko Harams skygge

SPROG

Lektor ved Det Teologiske Fakultet Martin Ehrensvärd tilbragte tre uger i det nordlige Nigeria, hvor han underviste en gruppe teologistuderende i arabisk. Håbet er, at sprogkurset kan forbedre de inter-religiøse relationer i landet og dermed gøre en livsvigtig forskel.

Lektor Martin Ehrensvärd og en gruppe studerende efter en arabisklektion på Theological College of Northern Nigeria (TCNN)

Det var med hjertet i halsen, at lektor ved Det Teologiske Fakultet Martin Ehrensvärd i februar måned rejste til det nordlige Nigeria. Udenrigsministeriet fraråder alle rejser til denne uroplagede del af Nigeria på grund af alvorlig risiko for terrorangreb og bortførelser. Alligevel valgte han at tage af sted til Theological College of Northern Nigeria (TCNN), som Det Teologiske Fakultet har en udvekslingsaftale med. Her skulle han i løbet af tre intensive uger undervise 15 teologistuderende i arabisk.

- Jeg var ærligt talt rædselsslagen, men da jeg så, hvor glade de blev ved min ankomst, gav det hele mening, fortæller Martin Ehrensvärd, der hørte om skolens behov for en akkrediteret arabiskunderviser via en nigeriansk udvekslingsstuderende i København i efteråret 2014.

Terrormål skrevet på arabisk

TCNN fungerer som en mindre landsby med en teologisk videreuddannelsesinstitution, en kvindeskole og en skole med flere end 1.000 elever. På selve den teologiske videreuddannelsesinstitution er der 300 fuldtids- og 200 deltidsstuderende, som kommer fra hele Nigeria og fra andre lande i Vestafrika.
De studerende er typisk sendt af deres lokalsamfund, som også betaler for deres præsteuddannelse.

- De studerende vil først og fremmest gerne lære arabisk for at kunne relatere til de muslimer, der udgør over 50 procent af befolkningen. Der er dog også en mere alvorlig side af det, da der findes tilfælde, hvor Boko Haram har uddelt løbesedler med terrormål skrevet på arabisk. Frygten for at blive slået ihjel er konstant nærværende. Flere af de studerende betroede mig, at de hver morgen forberedte sig mentalt på at få en kniv for struben og blive tvunget til at frasige sig deres kristne tro, siger Martin Ehrensvärd.

Arabiskkurset bestod af en blanding af tavleundervisning og YouTube-videoer

Den svære grammatik

Sprogkurset bestod af en blanding af tavleundervisning og YouTube-videoer, som han i forvejen bruger aktivt i sin undervisning på den internationale masteruddannelse Religious Roots of Europe. På trods af at Martin Ehrensvärd har undervist teologistuderende i både hebraisk og arabisk i en lang årrække, kom han på hårdt arbejde.

- Målet for kurset var, at de studerende skulle lære den væsentlige arabiske grammatik på tre uger og afslutningsvist være i stand til at læse koranen med hjælpemidler. De studerende var i høj grad vant til at lytte sig frem til et nyt sprog i stedet for at tænke grammatisk, og det var en stor udfordring. Til gengæld var de imponerende gode til at lære ord udenad, fortæller han.

På trods af at de 15 studerende på holdet havde fuldt skema og dermed ikke god tid til forberedelse, så nåede 12 af dem i mål og flere fik, til deres egen overraskelse, topkarakterer til eksamen.

Flere sprogkyndige fremover

I løbet af de tre uger Martin Ehrensvärd tilbragte i Nigeria, kom den islamiske terrorbevægelse Boko Haram skræmmende tæt på. Til trods for et stort sikkerhedsopbud sprang der en selvmordsbombe på universitetet 15 km fra TCNN’s campusområde, hvor 12 blev dræbt.

- På trods af den store risiko er jeg glad for, at jeg valgte at tage af sted. Mit besøg har betydet, at skolen fremover kan tilbyde arabiskundervisning til deres teologistuderende gennem undervisningsvideoer på nettet. Landet har virkelig brug for en forbedring af de inter-religiøse relationer, og det at kunne læse hinandens religiøse tekster er et oplagt sted at starte, siger Martin Ehrensvärd.

Kontakt:

Martin Ehrensvärd