14. august 2015

Kierkegaard er taget på rumrejse

RUMFART

Danmarks første astronaut Andreas Mogensen medbringer et af Søren Kierkegaards originalværker under sit ophold på Den Internationale Rumstation til september. Bogen blev sendt i forvejen med et russisk forsyningsfartøj og er sikkert ankommet.

Søren Kierkegaards originaltekst Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen. Tre gudelige Taler befinder sig lige nu cirka 400 kilometer over jordens overflade på Den Internationale Rumstation ISS.  Bogen er en af de ting, som Danmarks første astronaut Andreas Mogensen har sendt i forvejen, før han efter planen selv lander på rumstationen den 2. september.

Det er en tradition helt tilbage fra de første astronauter og kosmonauter, at man medbringer ting på rumrejsen, som ikke direkte er nyttige ombord. Alle har ret til at medbringe nogle få kilo personlige ejendele, og desuden bliver der gjort plads til ting, som har national eller kulturel betydning. At det netop blev Kierkegaards tre taler om Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen, der fik en plads i forsyningsfartøjet, er ikke helt tilfældigt:

- Da jeg blev bedt om at udvælge et skrift af Søren Kierkegaard, der skulle med Andreas Mogensen ud i rummet, faldt mine tanker straks på denne bog. Den berører, hvad vi mennesker kan lære af liljen og fuglen og har tre hovedtemaer: tavshed, lydighed og glæde. Og den har som ledetråd ’lidenskab’, der er helt essentielt for et menneske, som har viet sig selv til den ene og unikke opgave at kvalificere sig til en rejse ud i rummet. Derudover er teksterne skrevet til at blive læst op og umiddelbart forstået, siger professor Niels Jørgen Cappelørn, Søren Kierkegaard Forskningscenteret ved Københavns Universitet.

Billede af Niels Jørgen Cappelørn og Andreas Mogensen

Niels Jørgen Cappelørn overrækker her Kierkegaards Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen. Tre gudelige Taler   til Andreas Mogensen, der begynder sin rumrejse den 2. september fra Kasakhstan. Foto: Ole J. Knudsen (klik for download af større foto).

Et vindue til jorden

Andreas Mogensen fik overrakt Kierkegaards bog af Niels Jørgen Cappelørn ved et arrangement i Koncerthuset i København den 19. december 2014. Her talte de om den udvalgte bog og den forestående rummission, der kommer til at vare ti dage. Andreas Mogensen er eneste dansker ombord, så oplæsninger fra bogen vil ske fra en engelsk oversættelse. Niels Jørgen Cappelørn håber dog også, at den danske astronaut finder tid til at læse lidt i originalen i sin sparsomme fritid.

- Jeg har fået fortalt, at mange astronauter kommer til at tænke filosofisk over livet og meningen med det, fordi det bliver meget tydeligt for dem, hvor enestående og forunderlig jorden og livet er. Heldigvis er der et vindue til jorden på den internationale rumstation, som astronauterne kan se ud af. Oplevelsen af universets storhed, skønhed og underfuldhed kan medføre en eksistentiel tavs­hed og fremkalde en forundring, der er al filosofis begyndelse. Kierkegaard beskriver i den udvalgte bog, hvor usigelig meget, der er at glæde sig over i det helt nære, siger Niels Jørgen Cappelørn.

Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen. Tre gudelige Taler er blevet kaldt en af de stærkeste og mest vedkommende tekster i Kierkegaards forfatterskab og udkom i 1849. Bogen blev i 2013 genudgivet i engelsk oversættelse i anledning af 200-års jubilæet for Søren Kierkegaards fødsel med monotypier af Maja Lisa Engelhardt, efterskrift af Niels Jørgen Cappelørn og oversættelse af Bruce H. Kirmmse.

Niels Jørgen Cappelørn
Professor, dr.theol. h.c.