10. november 2015

Oplev årets æresdoktor

Æresdoktor

Professor Dale B. Martin fra Yale University er årets æresdoktor ved Det Teologiske Fakultet. Han er blandt andet kendt for sine alternative og konstruktive måder at læse Bibelen på. Fakultetet indbyder til en åben festforelæsning ved Dale B. Martin den 20. november.

billede af Dale B. MartinFredag den 20. november 2015 udnævnes professor Dale B. Martin, Yale University, til teologisk æresdoktor ved Københavns Universitets årsfest.

Samme dag holder Dale B. Martin en festforelæsning på Det Teologiske Fakultet under overskriften Theology WITH (not OF) the New Testament.

Dale B. Martin har spillet en afgørende rolle for den nytestamentlige forskning de seneste 25 år. Han er især kendt for sin dristige evne til at sammenkæde moderne og postmoderne humanistiske analysemetoder med Bibelen, samtidig med at hans forskning er dybt forankret i den antikke verden.

Dette kan blandt andet ses i hans værker Inventing Superstition: from the Hippocratics to Christianity (2004) og Sex and the Single Savior: Gender and Sexuality in Biblical Interpretation (2006). Her belyser Martin, hvordan begrebet ”overtro” er blevet opfundet som en modsætning til ”ægte” religion og filosofi, og hvordan man historisk har brugt Bibelen til at regulere den menneskelige håndtering af køn og seksualitet.

Fortaler for anti-fundamentalisme

I festforelæsningen vil Dale B. Martin tage afsæt i sin kommende udgivelse In a Sense: Theol­ogy With the New Testament, hvor han atter giver en anti-fundamentalistisk og postmoderne fortolkning af Det Nye Testamente som hellig skrift.

- Dale B. Martin viser med al tydelighed, at tekst-fundamentalisme er etisk farlig. Fundamentalisme fører ofte til uetisk praksis, eftersom den skjuler den menneskelige fortolkers helt reelle fortolkende aktivitet og på den måde tillader fortolkeren at undgå at tage ansvar for sandheden, godheden, moralen og den sociale virkning af hendes eller hans fortolkning, siger professor Troels Engberg-Pedersen med et citat fra æresdoktoren, der også er kendt for at være en fremragende og underholdende formidler.

Dale B. Martin har været et kendt ansigt på fakultetets konferencer siden 1990'erne og var fast tilknyttet som Fulbright Fellow i efteråret 2001. Martin har desuden været en god kontakt på Yale University og har hjulpet flere danske udvekslingsstuderende på vej over Atlanten gennem årene.

Alle er velkomne til festforelæsningen, der finder sted den 20. november kl. 10.15-12.00 i auditorium 7, 1. sal, Købmagergade 46.

Professor Troels Engberg-Pedersen
Afdeling for Bibelsk Eksegese