16. maj 2018

Ph.d.-studerende vinder Miklós Tomka-pris

Anerkendelse

Kirkehistoriker Emil Hilton Saggau vinder international pris for sit forskningsbidrag om de Ortodokse kirker i Øst- og Centraleuropa

Ph.d.-studerende ved Det Teologiske Fakultet Emil Hilton Saggau får flot anerkendelse af den internationale forskersammenslutning ISORECEA, der samler religionsforskere med fokus på Central- og Østeuropa. Sammenslutningen tildeler ham Miklós Tomka-prisen, der gives hvert andet år til yngre forskere for bedste forskningsbidrag til sammenslutningens konference. Prisen vil blive uddelt ved konferencen på Szegeds universitet, der er en særkonference for den internationale association for religionshistorie (IAHR).

Emil Hilton Saggaus artikel har titlen (Un)blocking the sacred: new perspectives on the religious revival in South East Europe. Artiklen nuancerer den fremherskende formodning om, at den religiøse opblomstring blandt de Ortodokse kirker efter kommunismen er drevet af nationalisme. Med udgangspunkt i Serbien, Makedonien og Montenegro demonstrer artiklen, at det dominerende fokus på nationalisme blokerer for en dybere forståelse for den religiøse opblomstring i Central- og Østeuropa.

Artiklen vil blive udgivet i tidsskriftet Religion and Society in Central and Eastern Europe.