9. december 2011

Lektor i systematisk teologi hædres i Uppsala

Lektor i Praktisk Teologi ved Det Teologiske Fakultet Hans Raun Iversen er udpeget som æresdoktor ved Uppsala Universitet.
Han udnævnes formelt ved universitetets årsfest den 27. januar 2012.

Ved højtideligheden vil Raun Iversen gå forrest i procession sammen med sin promotor, professor Sven-Erik Brodd. I Uppsala går teologerne med høj hat sammen med jurister og læger, mens humanister, samfundsfolk og naturvidenskabsfolk går med laurbærkrans. Der lyder kanonskud, og om aftenen er der middag på Uppsala Slot.

Tidligere æresdoktorer i Uppsala fra Det Teologiske Fakultet tæller docent i kirkehistorie Knud Banning, udbævnt i 1976, samt de to professorer i Gammel Testamente Edward Nielsen og Svend Holm-Nielsen, udnævnt 1987.

Ved processionen bærer teologer, jurister og læger høj hat, mens humanister, samfundsfolk og naturfagsfolk bærer laurbærkrans.