20. februar 2014

På vej mod 200-året for Norges grundlov

JUBILÆUM

I 1814 afgav Danmark Norge til den svenske konge. Skilsmissen blev optakten til et samliv i nye former for de to lande. Den 25. februar er en af de centrale datoer i dette 200 års-jubilæumsforår. Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet markerer dagen i samarbejde med Teologisk Fakultet, Oslo Universitet ved et arrangement i København

Fredag den 25. februar 1814 samlede mange mennesker i kirkerne i det sydlige Norge. Forinden havde den dansk-norske tronfølger og statholder i Norge, prins Christian Frederik, sendt et brev til landets biskopper, hvor han varslede den ekstraordinære nationale bededag. I kirken fik folk nyheden: Den danske kong Frederik VI havde afstået Norge til Sverige ved afslutningen på Napoleonskrigene, og 400 års statsfællesskab var dermed slut.

Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet markerer 200-året for Norges Grundlov og skilsmissen fra Danmark ved et arrangement i København den 25. februar 2014. Arrangementet er tilrettelagt af Københavns Universitet i samarbejde med Universitetet i Oslo.

Jubilæum markerer fælles værdier

Det, der umiddelbart betød en alvorlig territorial amputation for Danmark, blev nemlig også optakten til et betydningsfuldt samarbejde. Efter gudstjenesterne i de norske kirker blev der valgt de valgmænd, der skulle udpege repræsentanter til rigsforsamlingen. En del af disse repræsentanter var uddannet ved Københavns Universitet, som derigennem indirekte var med til at præge det, der snart blev Norges grundlov.

- Arrangementet den 25. februar er blot ét eksempel på det et godt og langvarigt samarbejde om forskning og uddannelse mellem Det Teologiske Fakultet på KU og Teologisk Fakultet ved Universitetet i Oslo, to institutioner, der trods accentforskelle lægger vægt på en åbensindet traditionsforvaltning og, selvfølgelig, akademisk frihed. Derfor er jubilæumsåret ikke blot en anledning til at markere skilsmissen, men i høj grad også det, vi har tilfælles, siger dekan Kirsten Busch Nielsen.

Tid og sted:

Tid: 25. februar 2014, kl. 11:00-12:30

Sted: Aud. 7, Købmagergade 46, 1. sal, 1150 København K.

Arrangementet er åbent for alle, og tilmelding er ikke nødvendig.

Program for dagen:

• Kl. 11.00-11.05 Velkomst ved dekan Kirsten Busch Nielsen, Det Teologiske Fakultet
  • Kl. 11.05-11.15 Tale ved rektor Ralf Hemmingsen, Københavns Universitet
  • Kl. 11.15-11.30 Tale ved rektor Ole Petter Ottersen, Universitetet i Olso
  • Kl. 11.30-11.45 Tale ved Norges ambassadør i Danmark Ingvard Havnen
  • Kl. 11.45-12.20 Foredrag ved postdoc, ph.d. Rasmus Glenthøj, Syddansk Universitet: ”1814 i et dansk perspektiv”
  • Kl. 12.20-12.30 Afrunding ved dekan Trygve Wyller, Universitet i Oslo

Kontakt: