2. september 2017

Eftertragtet forskningspris til kirkehistoriker

excellent

Professor i Kirkehistorie Mette Birkedal Bruun modtager Carlsbergfondets Forskningspris 2017 for sin nyskabende forskning i munkes tilbagetrækning fra verden. Forskning hun vil trække på som leder af det kommende grundforskningscenter PRIVACY på Det Teologiske Fakultet.

Billede af prisoverrækkelsen

Mette Birkedal Bruun modtog den ene pris, mens den anden blev uddelt til professor i kemi på Aarhus Universitet Karl Anker Jørgensen. Foto: Martin Juul/Carlsbergfondet

Søndag aften fik professor i kirkehistorie Mette Birkedal Bruun den prestigefulde Carlsbergfondets Forskningspris 2017. Prisen blev overrakt af H.K.H. Kronprinsessen og Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind og Carlsbergfondets bestyrelsesformand Flemming Besenbacher til fondets årlige festmiddag. Med priserne følger 1 million kr., hvoraf 750.000 kr. øremærkes til forskningsaktiviteter, mens 250.000 kr. er en personlig hædersgave.

”Jeg er dybt taknemmelig og beæret over den kollegiale indstilling og virkelig glad for at have fået prisen. Det er en kolossal ære for mig og for forskningsfeltet. Og så er det selvfølgelig en anerkendelse, der ansporer til at klø yderligere på,” siger hun.

Mette Birkedal Bruun får prisen for sin forskning i afsondring i middelalderen og den tidlige moderne periode. Forskning der har ført til væsentlige nye indsigter af kirkehistorisk og kulturhistorisk betydning.

Om valget af Mette Birkedal Bruun skriver fonden:

Hendes tværfaglige metodiske brug af begrebet topos har ført til en afgørende nytolkning af Bernard af Clairvaux' og cisterciensernes brug af tekstlige strategier - ikke mindst hentet fra rumlig og arkitektonisk sprogbrug - til at fremme munkenes tilbagetrækning fra verden. Den har yderligere ført til afgørende indsigter i vekselvirkningen mellem tilbagetrækning fra verden og engagement i verden i den tidligt moderne periode og dermed øget vores forståelse af afsondringens historiske dimension."

Nyt grundforskningscenter om privatsfære og privathed

Professor Mette Birkedal Bruuns forskning har længe centreret sig om tilbagetrækning fra verden i forskellige former, og de erfaringer vil hun trække på, når hun inden længe starter som centerleder for det nye, internationale grundforskningscenter PRIVACY. Som det første forskningscenter i verden, skal centret dykke helt ned i privatheds-begrebet ved at undersøge det historisk set og i et bredt, tværfagligt samarbejde. Centret samler en række topforskere indenfor blandt andet religiøs kultur, politisk tænkning, lovgivning og arkitektur.

Hør mere om Mette Birkedal Bruun og hendes forskning i videoen:

Kategori: Statistik, Markedsføring