Spejlinger af Den Lutherske Reformation i Shakespeares Hamlet

En ”forud-erindring” i anledning af 500 året for teseopslaget 31. oktober 2017 og 400 året for Shakespeares død 23. april 2016 ved Lektor, dr.theol. Carsten Pallesen.

William Shakespeare (1564-1616) og Martin Luther (1483-1546) var deres tids største medietalenter. Takket være trykpressen blev Luthers skrifter fra cirka 1519 til 1522 udbredt med en hidtil uset rækkevidde og hast fra Wittenberg og Tyskland til det nordlige Europa. Luthers teologi slog an hos læg og lærd, enhver der kunne læse, kunne her modtage vejledning og trøst i spørgsmål om livet og døden, troen og kærligheden, Gud og det hinsidige.

Shakespeare og hans samtidige publikum kendte Luthers teologi fra blandt andet oversættelsen af Den Store Galaterbrevskommentar (1531), der fra 1575 cirkulerede i flere oplag. Shakespeare havde således et førstehåndsgrundlag for de mange og centrale referencer til Wittenberg, der indgår i tragedien om den danske prins Hamlet (1601/3). Hamlet spejler det politiske og teologiske opbrud, som indledes med den lutherske reformation, og som i England peger frem mod borgerkrigen og the Glorious Revolution. Opbruddet fra land til hav muliggjorde opbygningen af verdensimperiet.

I 1517 havde Luther draget forestillingen om skærsilden i tvivl og reelt afskaffet den. Spøgelset, der optræder i første akt i Hamlet udløser en teologisk diskussion om spøgelser. Er spøgelset en dæmon og løgneånd, der hjemsøger de levende, som Luther og protestanterne mente, eller er spøgelset en afdød fra skærsilden, som de levende er forpligtet til at frikøbe fra lidelser i det hinsides ved sjælemesser, gode gerninger og aflad, som paven og katolikkerne foreskrev?

Foredraget vil tage afsæt i spørgsmålet, hvorvidt Hamlet kan siges at være en kristen figur, som Walter Benjamin hævder i sit værk Det tyske sørgespils oprindelse (1927), eller om Carl Schmitt i Hamlet eller Hekuba (1956) har ret i at bestride Benjamins læsning. Hvorledes kan en hævner og selvmordstruet komediant som Hamlet kaldes kristen, og hvorledes kan en tragedie, der ender i et blodbad, siges at "slå kristne gnister af barokkens melankoli", som Benjamin gør?

Entré kr. 25 per enkeltforedrag. Medlemskab kr. 50 per semester for studenter/pensionister, kr. 75 for øvrige.