Amalie Skovmøller

Amalie Skovmøller

Tenure Track Adjunkt

Primære forskningsområder

Jeg beskæftiger mig med kunst, især skulpturer, i den bredeste kronologiske forstand fra antikken til i dag.

Jeg forsker i antik polykromi, særligt bemalingen af antikkens hvide marmorskulpturer og funktionen af og formålet med portrætter og skulpturer i den romerske Republik og op igennem det romerske Imperium. Særligt er jeg interesseret i antik farveperception og den multisensoriske oplevelse med polykrome skulptur; i fysiske kontekster og som kulturelle konstruktioner, skulpturer som materielle og sociale agenter, og manipulationen med materialerne og den tekniske bearbejdning af dem (herunder i særdeleshed marmor). Jeg er særligt optaget af teorier om materialitet, farver og lys (farvernes og overfladers sanselighed) -som bærende elementer i oplevelsen med skulpturer i forhold til rum og atmosfære- i antikke såvel som nyere tids kontekster. 

Derudover arbejder jeg med receptionen af antik skulptur, særligt fra 1700- og 1800-tallet og frem til i dag. Jeg har arbejdet indgående med ideen om det hvide marmor, som koncept og fænomen, i formationen af nyklassicismens æstestik-filosofiske skulpturbegreb. Min forskning baserer sig på analyser af kunstneriske praksisser, med fokus på billedhuggernes værkstedpraksisser og overflade tekstureringer, og samtidig kunstkritik med udgangspunkt i arkivmateriale. Jeg er særligt optaget af det monokrome ideal, og diskussionen af skulpturel polykromi fra 1750'erne og til slut 1800-tallet, og hvordan det nyklassicistiske skulpturbegreb påvirker samtidskunsten i dag.

Aktuel forskning

Fra 2022-2025 er jeg involveret i "Moving Monuments: The Material Lives of Sculptures from the Danish Colonial Era", udviklet sammen med projekt-PI professor i kunsthistorie Mathias Danbolt og støttet af Novo Nordisk fondens Investigator Grant. Projektet udforsker det æstetiske og materielle efterliv af monumental skulptur indenfor konteksten af Dansk kolonihistorie. Det empririske udgangspunkt er et bredt spænd af offentlige skulpturer dateret til det 18. og 19. århundrede, og mit fokus vil især være på de hvide marmorskulpturer produceret af den danske billedhugger Johannes Wiedewelt (1731-1802) for kong Frederik V. Jeg er særligt interesseret i de forskellige typer af hvidt marmor som Wiedewelt arbejdede i, som kom fra Carrara i Norditalien og Bergen i Norge, og de netværk der mulliggjorde at store blokke taget af bjergene kunne fragtes til hans værksted i København. Herigennem vil jeg kortlægge udtagningen, crkulationen og forbruget af forskellige typer af hvidt marmor igennem 1700- og 1800-tallet.

ID: 177544583