Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Standard

Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten. / Hamre, Bjørn Frithiof.

Inklusion og eksklusion: I samfund, velfærdsstatens institutioner og hos børn og unge – en grundbog. red. / Janne Hedegaard Hansen; Kirsten Elisa Petersen. København : Hans Reitzels Forlag, 2019.

Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapportBidrag til bog/antologiForskning

Harvard

Hamre, BF 2019, Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten. i J Hedegaard Hansen & KE Petersen (red), Inklusion og eksklusion: I samfund, velfærdsstatens institutioner og hos børn og unge – en grundbog. Hans Reitzels Forlag, København.

APA

Hamre, B. F. (2019). Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten. I J. Hedegaard Hansen, & K. E. Petersen (red.), Inklusion og eksklusion: I samfund, velfærdsstatens institutioner og hos børn og unge – en grundbog København: Hans Reitzels Forlag.

Vancouver

Hamre BF. Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten. I Hedegaard Hansen J, Petersen KE, red., Inklusion og eksklusion: I samfund, velfærdsstatens institutioner og hos børn og unge – en grundbog. København: Hans Reitzels Forlag. 2019

Author

Hamre, Bjørn Frithiof. / Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten. Inklusion og eksklusion: I samfund, velfærdsstatens institutioner og hos børn og unge – en grundbog. red. / Janne Hedegaard Hansen ; Kirsten Elisa Petersen. København : Hans Reitzels Forlag, 2019.

Bibtex

@inbook{5727b901d6534ac5b1a26fbab39d2fa3,
title = "Inklusion – skolens historiske h{\aa}ndtering af diversitet i velf{\ae}rdsstaten",
abstract = "Kapitlets form{\aa}l er at analysere inklusion som historisk begreb, der er blevet tillagt flertydige og mods{\ae}tningsfyldte betydninger. Kapitlets analytiske optik best{\aa}r i at anskue p{\ae}dagogik som et f{\ae}nomen, der b{\aa}de varetager normerende og normaliserende funktioner i forhold til staten og skolesystemet. Selve analysen best{\aa}r af tre analytiske blikke p{\aa} skolesystemets m{\aa}de at h{\aa}ndtere diversitet p{\aa}. Det f{\o}rste blik behandler opkomsten af specialp{\ae}dagogik som skolens h{\aa}ndtering af diversitet i midten af 1900-tallet. Det andet blik behandler opkomsten af visionen om inklusion som et historisk korrektiv til specialp{\ae}dagogikken, der problematiseres som ekskluderende. Det tredje blik behandler gennemslaget af evalueringskulturen i skolesystemet, der repr{\ae}senterer et nyt korrektiv til inklusion, hvis betydning forskydes til at agere lydig tjener for faglig optimering af eleverne. Afslutningsvis diskuteres det mods{\ae}tningsfyldte inklusionsbegreb i relation til statens modstridende interesser.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Differentiering, Velf{\ae}rdsstaten, Foucault, inklusion og eksklusion, Diversitet",
author = "Hamre, {Bj{\o}rn Frithiof}",
year = "2019",
language = "Dansk",
editor = "{Hedegaard Hansen}, {Janne } and Petersen, {Kirsten Elisa}",
booktitle = "Inklusion og eksklusion",
publisher = "Hans Reitzels Forlag",

}

RIS

TY - CHAP

T1 - Inklusion – skolens historiske håndtering af diversitet i velfærdsstaten

AU - Hamre, Bjørn Frithiof

PY - 2019

Y1 - 2019

N2 - Kapitlets formål er at analysere inklusion som historisk begreb, der er blevet tillagt flertydige og modsætningsfyldte betydninger. Kapitlets analytiske optik består i at anskue pædagogik som et fænomen, der både varetager normerende og normaliserende funktioner i forhold til staten og skolesystemet. Selve analysen består af tre analytiske blikke på skolesystemets måde at håndtere diversitet på. Det første blik behandler opkomsten af specialpædagogik som skolens håndtering af diversitet i midten af 1900-tallet. Det andet blik behandler opkomsten af visionen om inklusion som et historisk korrektiv til specialpædagogikken, der problematiseres som ekskluderende. Det tredje blik behandler gennemslaget af evalueringskulturen i skolesystemet, der repræsenterer et nyt korrektiv til inklusion, hvis betydning forskydes til at agere lydig tjener for faglig optimering af eleverne. Afslutningsvis diskuteres det modsætningsfyldte inklusionsbegreb i relation til statens modstridende interesser.

AB - Kapitlets formål er at analysere inklusion som historisk begreb, der er blevet tillagt flertydige og modsætningsfyldte betydninger. Kapitlets analytiske optik består i at anskue pædagogik som et fænomen, der både varetager normerende og normaliserende funktioner i forhold til staten og skolesystemet. Selve analysen består af tre analytiske blikke på skolesystemets måde at håndtere diversitet på. Det første blik behandler opkomsten af specialpædagogik som skolens håndtering af diversitet i midten af 1900-tallet. Det andet blik behandler opkomsten af visionen om inklusion som et historisk korrektiv til specialpædagogikken, der problematiseres som ekskluderende. Det tredje blik behandler gennemslaget af evalueringskulturen i skolesystemet, der repræsenterer et nyt korrektiv til inklusion, hvis betydning forskydes til at agere lydig tjener for faglig optimering af eleverne. Afslutningsvis diskuteres det modsætningsfyldte inklusionsbegreb i relation til statens modstridende interesser.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Differentiering

KW - Velfærdsstaten

KW - Foucault

KW - inklusion og eksklusion

KW - Diversitet

M3 - Bidrag til bog/antologi

BT - Inklusion og eksklusion

A2 - Hedegaard Hansen, Janne

A2 - Petersen, Kirsten Elisa

PB - Hans Reitzels Forlag

CY - København

ER -

ID: 196178935