Når 'muslimskhed' pædagogiseres: 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Standard

Når 'muslimskhed' pædagogiseres : 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet. / Buchardt, Mette.

I: DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift, Nr. 1, 01.04.2009, s. 52-71.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelForskningfagfællebedømt

Harvard

Buchardt, M 2009, 'Når 'muslimskhed' pædagogiseres: 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet', DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift, nr. 1, s. 52-71.

APA

Buchardt, M. (2009). Når 'muslimskhed' pædagogiseres: 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet. DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift, (1), 52-71.

Vancouver

Buchardt M. Når 'muslimskhed' pædagogiseres: 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet. DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift. 2009 apr 1;(1):52-71.

Author

Buchardt, Mette. / Når 'muslimskhed' pædagogiseres : 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet. I: DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift. 2009 ; Nr. 1. s. 52-71.

Bibtex

@article{4bfc7290081311de8478000ea68e967b,
title = "N{\aa}r 'muslimskhed' p{\ae}dagogiseres: 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet",
abstract = "Artiklen pr{\ae}senterer et curriculum-sociologisk studie af 'religion' i klasserummet. N{\ae}rmere bestemt et studie af identitetspolitikker knyttet til 'religion' og 'kultur', som disse udformer sig i klasserummet i relation til vidensproduktion og social klassifikation, inspireret af Bernstein, Foucault og Bourdieu. Kategorier som 'muslim' og 'dansk' s{\o}ges opbrudt i et studie af klasserummet som rum for vidensproduktion og produktion af social forskel. Hvilken viden om religion produceres? Hvilke pladser for subjekter? Hvilke m{\aa}der at v{\ae}re elev p{\aa}? Og hvordan indg{\aa}r 'muslimskhed' og 'danskhed'/'kristenhed' i klasserummets sociale {\o}konomi? Klasserummet studeres dermed som en mikropolitisk arena for relationer og politikker i forhold til minoriteter og majoritet. 'Religion'/'kultur' kan dermed forst{\aa}s dels som videnskomplekser, dels som subjektproducerende teknologier, der farver og former kroppe. Disse videnskomplekser farves samtidig af den socio{\o}konomi, der knytter sig til akt{\o}rernes kroppe, og dermed udg{\o}r en produktiv og potent del af social klassifikation. Kategorier som 'muslim' og 'dansk'/'kristen' er i sig selv at forst{\aa} som en social klassifikations- og fordelingsproces. Dermed bliver 'religion' mulig at forst{\aa} som en klasseproducerende praksis, s{\aa}dan som dette transformeres og produceres i det p{\ae}dagogiske praksisfelt",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, Curriculum studier, Viden, 'Muslimsk-hed'/'Kristen-hed', Religionsundervisning, Identitetspolitik, Rekontekstualisering, Social klassifikation, 'Muslim' som social kategori, Curriculum studies, Knowledge, 'Muslim-ness'/Christian-ness', Religious Education, Identity Politics, Recontextualizing, Social classification, 'Muslim' as social category",
author = "Mette Buchardt",
year = "2009",
month = "4",
day = "1",
language = "Dansk",
pages = "52--71",
journal = "DIN - Tidsskrift for religion og kultur",
issn = "1501-9934",
publisher = "Novus forlag",
number = "1",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Når 'muslimskhed' pædagogiseres

T2 - 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet

AU - Buchardt, Mette

PY - 2009/4/1

Y1 - 2009/4/1

N2 - Artiklen præsenterer et curriculum-sociologisk studie af 'religion' i klasserummet. Nærmere bestemt et studie af identitetspolitikker knyttet til 'religion' og 'kultur', som disse udformer sig i klasserummet i relation til vidensproduktion og social klassifikation, inspireret af Bernstein, Foucault og Bourdieu. Kategorier som 'muslim' og 'dansk' søges opbrudt i et studie af klasserummet som rum for vidensproduktion og produktion af social forskel. Hvilken viden om religion produceres? Hvilke pladser for subjekter? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår 'muslimskhed' og 'danskhed'/'kristenhed' i klasserummets sociale økonomi? Klasserummet studeres dermed som en mikropolitisk arena for relationer og politikker i forhold til minoriteter og majoritet. 'Religion'/'kultur' kan dermed forstås dels som videnskomplekser, dels som subjektproducerende teknologier, der farver og former kroppe. Disse videnskomplekser farves samtidig af den socioøkonomi, der knytter sig til aktørernes kroppe, og dermed udgør en produktiv og potent del af social klassifikation. Kategorier som 'muslim' og 'dansk'/'kristen' er i sig selv at forstå som en social klassifikations- og fordelingsproces. Dermed bliver 'religion' mulig at forstå som en klasseproducerende praksis, sådan som dette transformeres og produceres i det pædagogiske praksisfelt

AB - Artiklen præsenterer et curriculum-sociologisk studie af 'religion' i klasserummet. Nærmere bestemt et studie af identitetspolitikker knyttet til 'religion' og 'kultur', som disse udformer sig i klasserummet i relation til vidensproduktion og social klassifikation, inspireret af Bernstein, Foucault og Bourdieu. Kategorier som 'muslim' og 'dansk' søges opbrudt i et studie af klasserummet som rum for vidensproduktion og produktion af social forskel. Hvilken viden om religion produceres? Hvilke pladser for subjekter? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår 'muslimskhed' og 'danskhed'/'kristenhed' i klasserummets sociale økonomi? Klasserummet studeres dermed som en mikropolitisk arena for relationer og politikker i forhold til minoriteter og majoritet. 'Religion'/'kultur' kan dermed forstås dels som videnskomplekser, dels som subjektproducerende teknologier, der farver og former kroppe. Disse videnskomplekser farves samtidig af den socioøkonomi, der knytter sig til aktørernes kroppe, og dermed udgør en produktiv og potent del af social klassifikation. Kategorier som 'muslim' og 'dansk'/'kristen' er i sig selv at forstå som en social klassifikations- og fordelingsproces. Dermed bliver 'religion' mulig at forstå som en klasseproducerende praksis, sådan som dette transformeres og produceres i det pædagogiske praksisfelt

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - Curriculum studier

KW - Viden

KW - 'Muslimsk-hed'/'Kristen-hed'

KW - Religionsundervisning

KW - Identitetspolitik

KW - Rekontekstualisering

KW - Social klassifikation

KW - 'Muslim' som social kategori

KW - Curriculum studies

KW - Knowledge

KW - 'Muslim-ness'/Christian-ness'

KW - Religious Education

KW - Identity Politics

KW - Recontextualizing

KW - Social classification

KW - 'Muslim' as social category

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 52

EP - 71

JO - DIN - Tidsskrift for religion og kultur

JF - DIN - Tidsskrift for religion og kultur

SN - 1501-9934

IS - 1

ER -

ID: 11032609