Når vægttab handler om andre ting end kalorier, kost og motion

Når vægttab handler om andre ting end kalorier, kost og motion: Psykosociale dimensioner af vægtforskning ved antropolog, Bodil Just Christensen, ph.d. og postdoc ved Forskningsgruppen for translationel medicin, Biomedicinsk Institut, Københavns Universitet.

Den markante sociale slagside og de talrige psykosociale problemstillinger, der ofte er en del af at leve med svær overvægt, udgør en risiko for, at en stor befolkningsgruppe tidligt i livet begrænses voldsomt i deres livsmuligheder. Stigmatisering, diskrimination, angst, social fobi, depression og den store krop forhindrer mange unge med høj vægt i at deltage og bidrage på lige fod med deres jævnaldrende. Antropolog Bodil Just Christensen arbejder tværfagligt med, hvordan vi kan forbedre forståelsen af konsekvenserne af at leve med høj vægt og udvikle behandlingstilbud, der inddrager et helhedssyn på krop, hverdagsliv og trivsel.

Åbne tværfaglige møder
Møderne er åbne for alle og finder sted på Afdeling for Systematisk Teologi, 6B-1-62. Tilmelding er mulig, men ikke nødvendig jst@teol.ku.dk.

Efter møderne fortsætter vi samtalen på Bryggen med mad og drikke.