Selskab for Kirkeret afholder efterårsmøde

Tema: regulering af corona-krisen – folkekirken og trossamfundene som case

Corona-krisen har set et hidtil ukendt samspil mellem bagvedliggende retlig regulering og meget tydelig normativ styring. Samtidig har corona-krisen ført til en hidtil ukendt centralisering og politisk forhandling, ikke alene af indholdet i regler og normer, men også af tolkningen af disse regler og normer.

I dette efterårsmøde sætter Selskab for Kirkeret fokus på det bagvedliggende reguleringsmønster med folkekirke og trossamfund som eksempel.

Session 1 Principiel teoretiske analyse af grundlaget for corona-håndteringen, med folkekirke og trossamfund i fokus kl 10.30 til 12.30

Krisens eller kirkens ret? Grundlov, magtfordeling og COVID-19. v. Kristian Lauta (professor, jura/KU)

Den offentlige ledelses ansvar og skyld under corona-krisen v. Camilla Sløk (lektor, CBS)

Privat Bøn – Offentlig gudstjeneste: Et kirkehistorisk perspektiv på grænser, tærskler og sammenhænge v. Mette Birkedal Bruun, teologi/KU

Session 2 Folkekirke, trossamfund og corona-håndtering i krisens øje – på landsplan og i befolkningen. Kl. 13.00 til 15.00

Lukning forår 2020 (adgang til kirkelige handlinger men anbefaling om udskydelse, adgang til begravelser) – julelukning 2020 med efterfølgende åbning for kortvarige gudstjenester Hellig3K til maj 2021 – . Hvad viste krisen om magtfordelingen og om de hensyn (især teologiske og/eller andre), der blev de styrende? Hvor ligger beslutningskompetencer, hvor ligger hjemmelsmuligheder (vær opmærksom på muligheden for administrativ fravigelse af gældende lovgivning), hvem har ansvaret for kirkebygninger, personale og præster og kan lukke/sende hjem, hvordan handle mellem lovgivning, retningslinier og løbende opdaterede FAQer.

Kirkeministeriets rolle mellem sundhedsfaglige anbefalinger, politiske beslutninger og lokal selvbestemmelse.v. departementschef Christian Dons Christensen, Kirkeministeriet

Folkekirkelig ledelse under corona  v biskop over Fyens stift, Tine Lindhardt

Frikirkerne: Ofrede vi vores juridiske og teologiske ståsteder for let? V generalsekretær Mikael Wandt Laursen, Frikirkenet.

Hvilke frustrationer har der været i befolkningen, blandt folkekirkens og trossamfundenes medlemmer? v Post.doc. Astrid Krabbe Trolle, Roskilde Universitet

Mødet afholdes på Københavns Universitet Søndre Campus, KUA3 – 4A.0.69.

Mødet bliver tillige streamet. For nærmere oplysninger, kontakt Lektor Anders Holm, teol/KU.