Negativ pædagogik

Negativ pædagogik ved ph.d., lektor ved DPU Kirsten Hyldgaard.

Den pædagogisk-filosofiske litteratur er præget af gode ord og intentioner, af positive værdier. Men trods hensigter om at fremme og tilskynde, udskammes der også i pædagogiske sammenhænge, og børn, elever og studerende keder sig undertiden – som de altid har gjort. Godt og ondt skal her omvendes, for måske kan onder som kedsomhed og skam i nogle tilfælde være en betingelse for at blive bragt til at tænke og være befordrende for tilegnelse af færdigheder, så de ikke kræver pædagogiske tiltag. Måske kan goder som kærlighed og fantasi være en hindring for tænkning. Måske kan idealet om lykke også være et reaktionært ideal?

Åbne tværfaglige møder

Mødet er en del af Center for Paradoksstudiers åbne tværfaglige møder. Møderne er åbne for alle og finder sted på Afdeling for Systematisk Teologi, lokale 6B-1-62. Tilmelding er mulig, men ikke nødvendig til e-mail: jst@teol.ku.dk.

Efter møderne fortsætter vi samtalen på Bryggen med mad og drikke.