Teologiske perspektiver på krigen i Ukraine

Kors og ukranisk flag

Konference om møder mellem flygtninge og danske kirker.

Tilmelding her senest den 10. maj kl. 12.00

Fysisk og online
Konferencen er planlagt med henblik på fysisk deltagelse, men med mulighed for at følge med online. Zoom-link til online-deltagelse eftersendes efter tilmeldingsfristen.

Ordstyrer: Christoffer Emil Bruun, historiker, journalist og trosredaktør på DR

12:00
Kaffe

12:20
Velkomst v. Heike Omerzu, fungerende dekan for Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet og Marlene Ringgard Lorensen, prodekan for uddannelse ved Det Teologiske Fakultet, KU og centerleder for Center for Kirkeforskning

12:30
Annika Hvithamar, institutleder og Østeuropaekspert, TORS, KU, “Ukraineres forhold til kirke og national identitet i bevægelse”

13:00
Emil Hilton Saggau, forsker i østkirken ved Lunds Universitet, “Ukrainere på dansk jord: Hvad tror de, hvad gør de, hvor hører de hjemme?”

13:30

13:45
Carsten Selch Jensen, dr. theol., dekan, “Retfærdig krig, national messianisme og krigen i Ukraine”

14:15
Olga Grygorieva, sognepræst i Rødby, Lolland-Falster, “Hvordan kan kirken bidrage til fred og forsoning frem for at forstærke politiske fjendebilleder?”

14:45
Pause med kaffe og forfriskning

15:15
Workshop v. Mikkel Gabriel Christoffersen, adjunkt i praktisk teologi, Center for Kirkeforskning: “Hvilke udfordringer møder den danske kirke i mødet med ukrainske flygtninge?”

16:00
Paneldebat: Hvordan kan Folkekirken møde og hjælpe de ukrainske flygtninge?

• Olga Grygorieva, sognepræst i Rødby
  • Søren Dalsgaard, Det Mellemkirkelige Råd
  • Irina Bernstein, ukrainskfødt bestyrelsesleder for Sankt Petri Skole (København).
  • Emil Hilton Saggau, forsker i østkirken ved Lunds Universitet

16:45
Opsamling v. Mikkel Gabriel Christoffersen, adjunkt i praktisk teologi, Center for Kirkeforskning

17:00