Religion og politik - et sprængfarligt forhold

Et kursus for gymnasielærere og undervisere på læreruddannelsen 21.-22. november 2019 på Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet.

Diskussionerne om forholdet mellem religion og politik fylder stadig mere i det offentlige rum og i den offentlige debat, og det er efterhånden længe siden, at politikere kunne slippe afsted med ikke at forholde sig til fænomenet religion. Samtidig er Grundlovens paragraffer om religionsfrihed og forholdet mellem stat og kirke på det seneste blevet udfordret på hidtil usete måder og underkastet hidsig debat.

Men hvor går grænserne for religionsfrihed i forhold til f.eks. demokrati og ytringsfrihed? Hvad stiller vi op, når meget forskellige syn på religion og politik tørner sammen og måske ligefrem fører til vold og krige?

Disse spørgsmål undersøger vi på kurset, der arrangeres af Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet, og giver forskningsbaseret inspiration og viden, man kan anvende i undervisningen i gymnasieskolen eller læreruddannelsen. Kurset er tværfagligt og henvender sig især til lærere i historie, samfundsfag og religion, men alle interesserede undervisere er velkomne.

Der vil være en række introducerende foredrag med eksperter, der fra forskellige faglige vinkler vil give en række bud på, hvordan vi skal forstå denne konstante spænding mellem religion og politik både historisk og aktuelt. Vi skal desuden på ekskursion til Folketinget, hvor vi skal tale med en eller flere folketingpolitikere om forholdet mellem religion og politik i dag. Endelig vil der være en workshop med idéudveksling om mulige undervisningsforløb om forholdet mellem religion og politik.

Oplæg:

• Stat og religion i Danmark – historisk og aktuelt, Anders Holm, Lektor i praktisk teologi, Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet.
  • Hellig krig i et spændingsfelt mellem religion og politik - historisk og aktuelt, Carsten Selch Jensen, Lektor i kirkehistorie, Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet.
  • Religion og medier, Stig Hjarvard, Professor i medievidenskab, Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet.
  • International kirke- og religionsret, Lisbet Christoffersen, Professor i retsvidenskab, Københavns Universitet og RUC.
  • Bibelen og forholdet mellem religion og politik, Gitte Buch-Hansen, Lektor i bibelsk eksegese, Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet.
  • Koranen og forholdet mellem religion og politik: Andreas Bandak, Lektor i religionsstudier, Det Humanistiske Fakultet ved Københavns Universitet.
  • Politik og religion i Afrika: Niels Kastfelt, Lektor i kirkehistorie, Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet.
  • Møde med medlemmer af Folketingets kirkeudvalg på Christiansborg

Kurset begynder torsdag kl. 10.10 og slutter fredag eftermiddag. Det detaljerede program bliver sendt ud inden kurset.

Forud for kurset vil deltagerne få tilsendt et elektronisk kompendium med korte tekster, som berøres i kursets oplæg, og som evt. senere kan anvendes i undervisningen. Efter afholdelsen af kurset vil dele af kursets indhold blive omsat til et inspirationsrum i Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitets ressourceportal.

Pris og tilmelding

Kurset koster 1800 kr. inklusiv frokost og kaffe og kage begge dage.

Tilmeldingsfristen var 7. november 2019.

Mere info

For yderligere information om kursets indhold, kontakt arrangør lektor Anders Holm: aho@teol.ku.dk

Hvis det drejer sig om praktiske spørgsmål, kontakt sekretær Bjarne Still Laurberg: sek@sk.ku.dk / 35 32 25 90. Sidstnævnte kan også være behjælpelig med forslag til hoteller.