Religion og politik i Afrika

Flag for Islamisk Stat, logo for Boko Haram efter 2014

Af: Lektor Niels Kastfelt

I Afrika er det post-koloniale sammenstød mellem ideer om religion og politik radikalt anderledes end i Vesten, og der insistereres på, at religiøse ideer har absolut gyldighed over den verdslige tradition for menneskerettigheder og demokrati, som stammer fra Vesten.

Nyere kristne og islamiske bevægelser udfordrer denne verdslige tradition og opstiller politiske idealer, som er forankret i Koranen og Bibelen.

Den amerikanske politiske teoretiker Michael Walzer opfatter dette som en ”religiøs modrevolution” imod den sekularisme, som vestlige kolonimagter indførte i deres kolonier i Afrika, Asien og Mellemøsten (The Paradox of Liberation. Secular Revolutions and Religious Counterrevolutions, New Haven, Yale University Press, 2015). Denne ”religiøse modrevolution” kan dermed ses som en ny – måske den sidste – fase i afkoloniseringen.

Dette kan diskuteres ud fra to i de anførte tekst-eksempler: Boko Haram bevægelsen i Nigeria og lovgivning om homoseksualitet i Uganda. Begge eksempler illustrerer den store politiske rolle, som religion har i de fleste afrikanske lande. Ikke blot  i de politiske partier, i lovgivningen, i det politiske sprog eller i politisk mobilisering, men også i opfattelsen af, hvad statens grundlag er.

Boko Haram er et eksempel på en islamistbevægelse, som søger at oprette en islamisk stat baseret på shariaen, og som fuldstændigt afviser den verdslige nationalstat og dens opfattelse af demokrati og menneskerettigheder.

Eksemplet om homoseksualitet i Uganda viser især, hvordan både muslimer og kristne opfatter homoseksualitet som uoverensstemmende med Koranen og Bibelen. De sætter dermed religiøse værdier over den vestligt inspirerede menneskerettighedstænkning, som ligger bag accepten af homoseksualitet.

Forslag til tekster:                                                     

Om Boko Haram:

Niels Kastfelt, "Hvad vil Boko Haram?", Ræson, nr. 21, 1/2015, pp. 50-53.
Denne tekst giver baggrunden for Boko Harams fremvækst, dens historie, mål og metoder. Den præsenterer også den bredere post-koloniale situation og dens forståelser af religion og politik.

Niels Kastfelt (red.), A Speech by Boka Haram Leader Abubakar Shekau, 5 May 2014.
Talen illustrerer fint Boko Harams opfattelse af Koranen og den islamiske traditions suverænitet i forhold til den verdslige nationalstat, der opfattes som vestlige og illegitim.

Om homoseksualitet, religion og politik:

Birthe Pedersen, "Homoseksuelle er jaget vildt i Afrika", Kristeligt Dagblad, 26. november 2013.
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/homoseksuelle-er-jaget-vildt-i-Afrika

"Derfor er Afrika homofobiens højborg", Information, februar 2014,
https://www.information.dk/udland/2014/02/derfor-afrika-homofobiens-hoejborg

Teksterne er især velegnede til at diskutere religiøst forankrede afvisninger af homoseksualitet som legitim.

Karitte Lind Bejer, "Afrikanske og vestlige lande er uenige om kerneværdier", Kristeligt Dagblad, 14. marts 2014, https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/afrikanske-og-vestlige-lande-er-uenige-om-kernev%C3%A6rdier

Mogens Jensen til Ugandas præsident: "Ny lov vil få konsekvenser", Udenrigsministeriet, 24.02 2014, https://globalnyt.dk/content/mogens-jensen-til-ugandas-praesident-ny-lov-vil-fa-konsekvenser

Supplerende kildeforslag:
Niels Kastfelt, ”Religionsfrihed og religionslighed: Kristendom og islam i Nigeria, og andre steder”, Teol-information, nr. 55, februar 2017, pp. 14-17.