23. april 2015

Workshop dykker ned i salmernes gåde

SALMER

Det Gamle Testamente, Dødehavsskrifterne og lignende tidlige jødiske tekster indeholder massevis af salmer, men hvorfor var netop salmen en så udbredt litterær genre i de sidste par århundreder før vor tidsregning? Dette spørgsmål danner bagtæppe for en international workshop på Det Teologiske Fakultet den 7.-9. maj 2015.

Statue af salmeskriver Kong David, foran Vor Frue Kirke (Københavns Domkirke). Foto: Christian Bickel

Der findes salmer til alle højtider, årstider og perioder i livet, og traditionen går mange år tilbage. Faktisk helt tilbage til det såkaldt andet tempels tid fra ca. 400 f.Kr. til ca. 70 e.Kr. Salmerne fra denne tid er dog omgærdet af en del spørgsmål, da man ikke entydigt kan sige, hvad de er blevet brugt til.

Før i tiden mente man, at der var tale om liturgiske tekster, og at eksempelvis Salmernes Bog i Det Gamle Testamente var en form for sangbog eller bønnebog. Med den norske teolog Sigmund Mowinckel i spidsen blev salmer anset som kulttekster, der kunne sige noget om rituelle praksisser. Dette synspunk har dog stået svagt i den nyere forskning, hvor man i højere grad fokuserer på salmeteksternes literære kvaliteter, og den rolle de spiller som tekst.

- Det er stadig et stort spørgsmål, om vi skal lede i templet, i synagogen eller et helt tredje sted for at finde meningen med salmerne. Der er tradition for banebrydende salmeforskning i Norden, og workshoppen er en måde at holde liv i denne stolte tradition og komme med nye vinkler til den eksisterende forskning, siger Anne Katrine de Hemmer Gudme, professor mso ved Afdeling for Bibelsk Eksegese og en af arrangørerne bag workshoppen.

Trækker på andre fagfelter

De seneste år er der opstået en fornyet interesse for liturgi og ritualer, der har ført til en opblomstring af socialantropologisk-inspirerede tilgange til salmeteksterne og deres historiske og sociale kontekster.
På workshoppen præsenteres særligt foredrag, der demonstrerer nye metodologiske tilgange til salmer og bønner fra det andet tempels tid, samt foredrag, der beskæftiger sig med salmeteksternes sociale og historiske kontekst.

- Med denne workshop ønsker vi at kaste et friskt blik på salmer og bønner fra slutningen af det andet tempels tid. Det gør vi blandt andet ved at trække på andre fagfelter som eksempelvis kognitiv poetik, hvor litteraturteori kobles med de kognitive videnskaber. Altså hvad kan en salmes metaforer fortælle om forfatternes opfattelse af verden?, siger Anne Katrine de Hemmer Gudme.

Tid, sted og tilmelding

Workshoppen finder sted den 7.-9. maj 2015 på Det Teologiske Fakultet, Købmagergade 46, 3. sal, auditorium 11 og er åben for alle interesserede.

Registrering er nødvendig. Kontakt venligst arrangørerne Trine Bjørnung Hasselbalch (tbh@teol.ku.dk) og Anne Katrine de Hemmer Gudme (akg@teol.ku.dk).

Alle oplæg vil være på engelsk.