24. januar 2019

Det Teologiske Fakultet får besøg fra Sydkorea

Onsdag den 16. januar ankom en bus med sydkoreanske studerende til Søndre Campus. Anders Holm, lektor på Afdeling for Systematik teologi, bød gruppelederen Yeonho Oh velkommen på parkeringspladsen.

Oh modtog i efteråret 2018 N.F.S. Grundtvigs pris. Den kontroversielle journalist står bag en bevægelse i Sydkorea, inspireret af Grundtvig, det danske samfund og den danske efter- og højskoletradition. Oh er desuden medstifter af den første efterskole i Sydkorea, Ggymtle Efterskole, lige uden for Seoul, og selv den sydkoreanske præsident Moon har læst hans storsælgende bog om Grundtvig og Danmark, Can we also be happy?, som for alvor markerede hans ideers gennembrud i hjemlandet.

Gruppen ledet af Oh kom for at høre Anders Holm, der i sin forskning og formidling særligt har beskæftiget sig med Grundtvig. To studerende fra Det Teologiske Fakultet har også forberedt et oplæg om, hvordan det er at være studerende i Danmark. På et tidspunkt får de det store og alvorlige spørgsmål fra de sydkoreanske studerende, der oversættes fra koreansk til engelsk: ”What do you do about human suffering?” og ”What are your biggest worries?”. De to studerende, Sarah Redmond og Signe Birk, kigger på hinanden med store øjne og svarer tøvende til det sidste spørgsmål: ”Det må være de eksistentielle spørgsmål? Og miljøet?”. De sydkoreanske studerende gisper og griner, da de får oversat de danske studerendes svar.

Det sydkoreanske samfund kæmper selv med alvorlige udfordringer såsom den høje selvmordsrate i et stærkt konkurrenceorienteret uddannelsessystem, hvor der ikke er plads til fokus på andet end egen karriere, skriver Dansk Kirketidende fra november, i et interview med Yeonho Oh.
   Den ene af de teologiske studerende, Signe, har en eksamen dagen efter, men at bekymre sig om miljøet er der tydeligvis stadig plads til - til sydkoreanernes store forbløffelse.

Efter de to teologiske studerendes oplæg tog fakultetsdirektør Torben Rytter Kristensen talerstolen og fortalte mere om Københavns Universitet samt gav en omvisning for de besøgende på Søndre Campus.