21. juni 2019

Københavns Universitets Amanda Hammar er ny præsident for AEGIS

Globalt

Lederen af Centre of African Studies på Københavns Universitet, Amanda Hammar, er valgt som præsident for the European African Studies Association, der samler Afrikaforskere i Europa.

11-14 juni var over 1500 Afrika-forskere fra hele verden til the European Conference on African Studies i Edinburgh. Konferencen blev arrangeret af the European African Studies Association (AEGIS), der er det primære forskningsnetværk for forskningscentre i Europa med fokus på Afrika. Her blev Amanda Hammar, centerleder på Centre of African Studies ved Københavns Universitet, valgt som ny præsident for sammenslutningen for en fireårig periode.

”Jeg er begejstret og beæret over at få den mulighed for at understøtte og videreudvikle forskningsområdet afrikastudier, både i Europa og i en større sammenhæng,” siger Amanda Hammar.

AEGIS har i øjeblikket mere end 30 medlemsinstitutioner i Europa og har som mål at skabe globalt samarbejde og synergier mellem forskere og institutioner med Afrika-fokus på tværs af mange fagområder og at styrke afrikanske studier som forskningsområde.

Amanda Hammar lægger særligt vægt på, at forskningen gør sig så relevant som muligt for de for de forandringsprocesser, der er i gang på det afrikanske kontinent. Hun har desuden fokus på at styrke de globale samarbejder – ikke mindst til forskningsinstitutioner i Afrika.

Læs mere i interviewet med Amanda Hammar her (på Engelsk).