26. juni 2020

Essay om døden og coronakrisen vinder essaykonkurrence

CORONA OG MENNESKET

Hvad kan isolation betyde for menneskets forhold til tro og håb? Og hvilken rolle spiller religiøse fællesskaber i krisetider? Under coronakrisen har de studerende ved Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet kunnet bringe deres faglighed i spil i en essaykonkurrence om coronakrisen, der ikke blot har haft samfundsøkonomiske og sundhedsmæssige konsekvenser. Nu er vinderne kåret

Dekorativt billede
Foto: Ivan Samkov

Under coronakrisen har et studenterinitiativ hurtigt spredt sig på Københavns Universitet: Bring din faglighed i spil og skriv et essay om coronakrisen. Studerende fra 11 fakulteter og institutter har kunnet deltage i konkurrencen "Corona set med faglige briller", hvor præmierne til de bedste essays i de fleste tilfælde har været et pengebeløb.

På Det Teologiske Fakultet har flere af de studerende også indsendt deres perspektiv på coronakrisen. For selvom vinklerne på COVID-19 oftest er af samfundsøkonomisk og videnskabelig karakter, har pandemien i den grad også påvirket os som mennesker på godt og ondt. Den berører således flere fagområder, lyder det fra Fagrådet på Det Teologiske Fakultet, der har udstedt konkurrencen:

"En global sundhedskrise, som den vi ser nu, taler nemlig også ind i den menneskelige eksistens, og berører mange af de samfundsfaglige, kulturelle og religiøse forhold, som studerende på Det Teologiske Fakultetet til dagligt beskæftiger sig med."

Blandt de mange gode og reflekterende essays har et dommerpanel bestående af redaktør for DR Tro Christoffer Emil Bruun, lektor ved Center for Afrikastudier Stig Breitenstein Jensen, samt lektor og afdelingsleder af Afdeling for Systematisk Teologi Johanne Stubbe Teglbjærg nu kåret to vindere.

Førstepladsen og 2000 kroner går til teologistuderende Robert Jensen Buhl med essayet Kroneskjul med døden. Om begrundelsen for hvorfor netop Robert Jensen Buhls essay vandt, lød det blandt andet fra lektor Johanne Stubbe Teglbjærg, da hun var gæst i P1-programmet "Tidsånd" i søndags:

"Det er et essay, som har virkelig god sans for vores tid. Han skriver også så tydeligt ud fra sin egen situation som studerende, og han har en utrolig sans for proportioner. Det var noget af det, vi lagde vægt på under bedømmelsen, at nogle af de studerende også kunne se, at denne krise betyder faktisk noget forskelligt for forskellige mennesker."

Læs Robert Jensen Buhls essay Kroneskjul med døden her.

Andenpladsen og 1000 kroner går til studerende ved Center for Afrikastudier Belinda Hertlein med essayet Privilige or Solidarity

Læs Belinda Hertleins essay Privilige or Solidarity her.

Lyt også til P1-programmet "Tidsånd" fra søndag den 28. juni, hvor vært Christoffer Emil Bruun på forhånd har interviewet Robert Jensen Buhl, og hvor han også har besøg af lektor Johanne Stubbe Teglbjærg og lektor Stig Breitenstein Jensen.