28. januar 2020

Ny bog udforsker lidelsen hos billedkunstner Peter Brandes

Udgivelse

I ny bog ”Kunstens meridian: Om Peter Brandes” præsenterer Ettore Rocca, der er adjungeret professor ved Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet, de store linjer og motiver hos Peter Brandes. Kunstnerens mange værker vidner om en familiehistorie i Europas blodigste århundrede.

Brandes Tonhalle 2019, Galerie Moderne Silkeborg.
Brandes Tonhalle 2019, Galerie Moderne Silkeborg.

Billedkunstner Peter Brandes’ kunstværker handler om store fortællinger – de store fortællinger fra vores kulturelle arv, men også de mere eksistentielle fortællinger om vores længsel efter meningen med lidelse og død. En lidelse og død, der i høj grad har været et tema i billedkunstnerens egen familiehistorie, da farfaren Joseph Isak døde i kz-lejr under 2. verdenskrig. Nu har Ettore Rocca, der er lektor i æstetik ved University of Reggio Calabria og adjungeret professor ved Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet, som den første skrevet en samlet monografi om den store danske billedkunstner i bogen ”Kunstens meridian – Om Peter Brandes.”

I bogen dykker forskeren ned i de store fortællinger på tværs af den europæiske kultur, som kunstneren trækker på. Men han bruger også detaljeret kildeforskning om kunstnerens egen familie, der i høj grad har givet brændstof til kunsten.

”Brandes kunst er en kulturvandring. Han bevæger sig på tværs af middelalderlig kristendom, jødiske traditioner, den egyptiske religion og fortællinger fra den græske og nordiske mytologi og forbinder det i de mange skulpturer, malerier, tegninger, grafikker, keramikker, fotografier og glasmosaikker. Men Brandes’ familiehistorier vidner også om en stor vandring mellem forskellige kulturer. Man kan sige, at Brandes’ har flugten i sit DNA,” fortæller adjungeret professor Ettore Rocca.

Familiens vidnesbyrd

Rocca efterforsker Brandes’ farfar Joseph Isak, som kom fra det dengang østrig-ungarske rige. Under anden verdenskrig blev farfaren statsløs og måtte flygte gennem Europa, hvor han til sidst endte i Paris. Her blev han fundet af nazisterne, som sendte ham i kz-lejren i Polen. Han blev myrdet i et af Sobibórs fem gaskamre.

Nazisternes henrettelse af farfaren var en familietragedie, der prægede de kommende generationer og Brandes tilværelse markant. Ikke kun i åndelig forstand, men også i familiens praktiske eksistensgrundlag. Grundet farfarens manglende statsborgerskab, var Brandes’ far født som statsløs, og selvom han sidenhen blev dansk gift, var både Brandes og hans søster selv statsløse i deres første leveår.

Den meningsløse lidelse

Et stort tema i Brandes’ kunst er lidelsen. Hvordan forholder vi os, når vi eller vores nærmeste udsættes for uforståelig stor lidelse? Hvordan giver man mening til den store mængde lidelse som menneskeheden undertiden er vidner til? Ifølge Rocca, er det netop meningsløsheden med denne lidelse, som Brandes forstår at illustrere i sin kunst:

”Brandes’ kunst er et vidnesbyrd mod den uretfærdige lidelse. Vi kommer fra et århundrede, som har været det blodigste i menneskehedens historie, og vi ved ikke, hvordan vi skal forholde os til den mængde lidelse og død. Brandes’ kunst er netop et vidnesbyrd om noget, som vi ikke kan give mening til. Det er en længsel efter mening.” fortæller Rocca.

At Brandes’ kunst behandler den til tider ufattelige lidelse kommer eksempelvis til udtryk, når Rocca i bogen beretter om Brandes’ enorme lerkrukke Isaac Vase, som står på Holocaustmuseet Yad i Jerusalem. Krukken, som er næsten fem meter høj, kan umiddelbart minde lidt om en stor urne ved første øjekast.

Rocca fortæller: ”Det er som om, krukken indeholder den luft, som blev jødernes gravplads. De blev næsten til luft, når de blev drabt i kz-lejrene.”

På siden af den store krukke finder man to abstrakte figurer, som skal forestille motivet fra det gamle testamente om Isak og Abraham – en fortælling om en far der må ofre sin søn. Motivet forestiller samtidig det pigtrådshegn, man stadig kan se omkring udryddelseslejren Auschwitz i dag.

”I Peter Brandes’ kunst taler de store kulturelle og religiøse fortællinger med de smertefuldt virkelige begivenheder fra den europæiske historie og den eksistentielle længsel efter mening i det meningsløse. Det er utvivlsomt en af grundene til, at han appellerer til et stort både dansk og internationalt publikum”, siger Ettore Rocca.

”Kunstens meridian. Om Peter Brandes” er udkommet på Århus Universitetsforlag på både dansk og engelsk. Læs mere om bogen her