2. december 2020

Ny kandidatuddannelse i Interreligiøse Islamstudier

Pressemeddelelse

En ny kandidatuddannelse i Interreligiøse Islamstudier på Det Teologiske Fakultet skal give de kommende studerende en grundig indføring i islamisk religion, jura og historie. I løbet af uddannelsen vil der især være fokus på de interreligiøse relationer med ikke-islamiske religioner, særligt kristendom og jødedom

Dekorativt billede
Foto: Bjarke Ørsted / Thomas Coex / Creative Touch Imaging Ltd / SIPA / Ritzau Scanpix

Det Teologiske Fakultet ser frem til at byde nye studerende velkommen på en ny kandidatuddannelse i Interreligiøse Islamstudier (IRIS), som åbner til september 2021.

Interreligiøse Islamstudier dykker ned i islams oprindelse og udvikling til en verdensreligion, hvor fokus især er rettet mod forholdet til de abrahamiske religioner jødedom og kristendom. De studerende vil opnå en dybtgående indsigt i islams sameksistens og konflikter med de to religioner i en bredere historisk såvel som nutidig kontekst, herunder islam og muslimer fra et europæisk og vestligt perspektiv.

Den nye kandidatuddannelse skal ledes af professor mso Thomas Hoffmann, som ser frem til at kaste lys over et forskningsområde, som har haft – og stadig har – afgørende betydning for verdenshistorien, nemlig de interreligiøse relationer mellem islam, kristendom og jødedom:

”Vores udgangspunkt er, at islam ikke står alene som religion, men altid står og har stået i et forhold til andre religioner, ikke mindst kristendom og jødedom. Interreligiøse Islamstudier er studiet af et trekantsdrama, hvor parterne konstant vekselvirker mellem afvisning og anerkendelse af hinanden, mellem konflikt og fredelig sameksistens. Det er et komplekst og ofte kontroversielt stofområde, som vi vil nærstudere med præcision og realisme, men også med vilje til eksperimenter og dristige hypoteser. Det skal være et studie med højt til loftet, bredt udsyn og fast videnskabelig forankring.”

Også dekan Carsten Selch Jensen glæder sig til, at den nye kandidatuddannelse åbner. Han håber, at uddannelsen vil tiltrække dygtige og engagerede studerende, der efter endt uddannelse har mulighed for at arbejde med integration, rådgivning, forskning, diplomati, journalistik, politik og undervisning, nationalt såvel som internationalt.

”Det er dejligt at kunne slå dørene op for en ny uddannelse på Det Teologiske Fakultet, som dels har en solid faglig forankring i et eksisterende forskningsmiljø her på stedet, og dels griber fat om et tema og et fagområde, der har stor samfundsmæssig betydning,” siger han.

Læs mere om den nye uddannelse i Interreligiøse Islamstudier her.