20. maj 2021

Carsten Selch Jensen bliver dekan for Det Teologiske Fakultet

Dekanansættelse

Den tidligere prodekan har det seneste års tid været konstitueret dekan for fakultetet, som han nu er udpeget til at stå i spidsen for i de næste fem år.

Dekan Carsten Selch Jensen
Carsten Selch Jensen er dr.theol. fra Københavns Universitet, hvor han har haft sit virke siden 1997. Foto: Morten Bangsgaard.

Carsten Selch Jensen blev i maj sidste år konstitueret som dekan ved Det Teologiske Fakultet efter Kirsten Busch Nielsen, som blev dekan for Det Humanistiske Fakultet.

Et enstemmigt ansættelsesudvalg har nu – efter en rekrutteringsproces med et stærkt ansøgerfelt – valgt at tilbyde Carsten Selch Jensen stillingen som dekan fra 1. juli. Ansættelsesudvalgets formand, rektor Henrik C. Wegener, udtaler:

Rektor Henrik C. Wegener

– Carsten har den både forskningsmæssige og uddannelsesmæssige profil, der er brug for. Han har som konstitueret dekan demonstreret et godt helhedssyn og forståelse for teologiens egenart og enhed såvel som for fakultetets samfundsmæssige opgave. Vi får nu endnu en dekan med stærke ambitioner på fakultetets vegne og med blik for det, der skaber trivsel og et godt og udviklende miljø.

Solid forsker- og administratorbaggrund

Carsten Selch Jensen er dr.theol. fra Københavns Universitet og har fra 2003 været forsker ved Afdeling for Kirkehistorie på Det Teologiske Fakultet, hvor han i 2015 blev prodekan. Han har i perioden desuden bestridt poster som afdelingsleder og studieleder:

– Det Teologiske Fakultet har altid været kendt for sit gode studiemiljø, og det skal vi sørge for at fastholde. Og så er det vigtigt, at fakultetets dybe kernefaglighed kan blive videreført og udvikle sig gennem undervisning og forskning, godt understøttet af en effektiv administration, siger Carsten Selch Jensen og tilføjer:

– Jeg ser frem til at stå i spidsen for den fortsatte udvikling af fakultetet som en integreret del af et samlet Københavns Universitet og som en vigtig og engageret stemme i samfundsmæssige udfordringer og debatter.