6. juli 2023

166 søgte ind på teologi

ANSØGERTAL

Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet har i år modtaget 166 ansøgere til teologistudiet. Der er tale om et mindre fald i forhold til sidste år, hvor 193 søgte om optag på studiet. Tallene er dog stadig ubehandlede, og fordelingen mellem 1. og 2.-prioritetsansøgere er endnu ukendt.

Studerende
Københavns Universitet oplevede i 2023 samlet set en mindre stigning i ansøgere på 2,1 %. Ansøgertallet på Det Teologiske Fakultet gik tilbage med 14 %, men trods tilbagegangen er dekanen optimistisk for fremtiden.

- Teologi er et lille fagområde, hvor små ændringer kan se store ud, men i et længere perspektiv kan vi glæde os over, at vi har et nogenlunde stabilt ansøgertal til en rigtig spændende uddannelse, der samtidig stiller store krav til de studerendes faglighed og ikke mindst villighed til at lære bl.a. sprog, filosofi, eksegese, historie og systematisk teologisk tænkning, siger Carsten Selch Jensen, dekan for Det Teologiske Fakultet, og tilføjer:

- Det er netop vores stærke faglighed, der gør, at vi hvert år kan sige farvel til et hold nye kandidater, som er stærkt eftertragtede på arbejdsmarkedet. Og jeg er helt sikker på, at vi også i fremtiden vil være leveringsdygtige i de kandidater, som vores arbejdsmarked og samfund har brug for.

Ansøgerne må vente til den 28. juli, hvor de får endelig besked på, om de er blevet optaget.