27. februar 2024

EliteForsk-rejsestipendium til Sigrid Nielsby Christensen

stipendium

Ph.d.-studerende Sigrid Nielsby Christensen fra Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet har modtaget Uddannelses- og Forskningsministeriets EliteForsk-rejsestipendium på 200.000 kr. til sit projekt ”Det moderne religiøse gennembrud? En undersøgelse af Det Københavnske Brødresocietet (1739-1771)”.

Sigrid Nielsby Christensen

Det Københavnske Brødresocietet var en del af Brødremenigheden, der udsprang fra den lille tyske by Herrnhut i Sachsen. Det Københavnske Brødresocietet blev grundlagt i 1739 og blev derved en forløber for Brødremenighedsbyen Christiansfeld, der blev grundlagt 1773, og som i 2015 blev optaget på Unescos verdensarvsliste.

Sigrid Nielsby Christensens projekt ”Det moderne religiøse gennembrud? En undersøgelse af Det Københavnske Brødresocietet (1739-1771)” undersøger dynamikkerne mellem en individualiseret kristendomsforståelse og et stærkt menighedsfællesskab inden for Det Københavnske Brødresocietet gennem dets særegne fromhedspraksisser. Societetets lægmandspraksisser udfordrede på mange måder de traditionelle autoriteter, der gennem forskellige lovindgreb forsøgte at neddæmpe de herrnhutiske aktiviteter. Projektet udforsker, hvordan Societetet navigerede i disse restriktioner og ikke alene overlevede, men tilmed blev styrket deraf.

Forskningsophold i USA
Rejsestipendiet skal bruges til et ophold i USA, hvor Sigrid Nielsby Christensen glæder sig til at få højtkvalificeret sparring på sit projekt af forskere fra forskellige stærke forskningsmiljøer i Princeton og Bethlehem, Pennsylvania, hvor Brødremenigheden desuden har sit andet centralarkiv, som hun også får lejlighed til at konsultere.

EliteForsk-rejsestipendiet gives til talentfulde ph.d.-studerende, som hjælp til at de kan tage på længerevarende studieophold ved stærke internationale forskningsmiljøer. Det er bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, der indstiller op til 20 stipendiemodtagere til uddannelse- og forskningsministeren. Prisuddelingen fandt sted i Den Sorte Diamant den 26. februar 2024, hvor uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund uddelte stipendierne.