5. februar 2024

Monografistipendie til lektor Johanne Stubbe Teglbjærg Kristensen

BEVILLING

Lektor Johanne Stubbe Teglbjærg Kristensen fra Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet har modtaget et monografistipendie fra Carlsbergfondet.

Johanne Kristensen

Målet med projektet, der bærer titlen ´The liberation of the children and the psychology of the trinity: The theology of Wolfhart Pannenberg in context(s)', er en nutidig udforskning af tilblivelsen af menneskelig frihed gennem en teologisk-fænomenologisk og -psykologisk analyse af Wolfhart Pannenbergs samlede værker (1928-2014) med den tese, at det teologiske tema befrielse i dag især folder sig ud som et spørgsmål om samfundets tilgang til og omgang med paradokser i institutioner, traditioner og kommunikation.

”Wolfhart Pannenberg er kendt for sin betragtning af den kristne tro som fornuftig og teologien som videnskabelig. Med udgangspunkt i Pannenbergs teologi og med fokus på hans tidligste arbejder (før 1961) vil jeg undersøge tilblivelsen af menneskelig frihed. Jeg forventer, at den i vores nutidige sammenhæng især vil dreje sig om en menneskelig barnlighed, samt om eftertænksomme og omsorgsfulde omgange med paradokser i form af afgrundsdybe kriser, uløselige problemer, modsætninger, absurditeter, gåder eller ligefrem mysterier”, udtaler Johanne Stubbe Teglbjærg Kristensen.