20. september 2024

Nye anbefalinger ift. parallelle retspraksisser i Danmark

Producing Sharia in Context

Med udgangspunkt i de første forskningsresultater fra Sapere Aude forskningsprojektet ”Producing Sharia in Context” har lektor Niels Valdemar Vinding og lektor Jesper Petersen fra Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet samlet 14 nye anbefalinger i forhold til parallelle retspraksisser i Danmark.

Forskningsprojektet Producing Sharia in Context har mellem 2021–2024 empirisk undersøgt islamiske, parallelle retspraksisser i Danmark. Det giver nu forskerne anledning til at fremsætte 14 nye anbefalinger ift. parallelle retspraksisser i Danmark.

I kort form lyder anbefalingerne:

1. Forbyd religiøst polygami.
  2. Forbyd fastholdelse i religiøse ægteskaber både i teori og i praksis.
  3. Forbyd religiøse tvangsægteskaber både i teori og i praksis.
  4. Konsekvensret fejlantagelser i trossamfundsloven om den religiøse autoritets medvirken ved indgåelse af islamiske ægteskabskontrakter.
  5. Undersøg muligheden for at forbyde indgåelse af religiøst ægteskab uden forudgående eller samtidig indgåelse af civilt gyldigt ægteskab.
  6. Undersøg muligheden for at familieretshuset sammen med den civile skilsmisse kan nedlægge påbud om at et religiøst ægteskab opløses af parterne med rekurs til domstolene.
  7. Udskift begreberne ”negativ social kontrol” og ”psykisk vold” med begrebet ”tvingende kontrol” i straffelovens §243.
  8. Styrk fagligt forankrede tilgange til tvingende kontrol.
  9. Indfør religiøs vold og kontrol som den ottende voldsform i socialfaglig praksis.
  10. Inkluder tvingende kontrol, post-separationsvold og helbred i kommunale handleplaner.
  11. Løs fagfolkenes og myndighedernes dilemma gennem positiv politik.
  12. Adresser systematisk blindhed i centraladministrationen.
  13. Formuler en eksplicit virkningsteori for alle nye integrationspolitiske initiativer.
  14. Lav strategiske investeringer i praksisorienteret forskning.

Med disse anbefalinger peger forskerne på, at det er muligt at sætte ind overfor parallelle retspraksisser i Danmark ved bl.a. at skabe bedre veje gennem velfærdsstatens faglige praksis og dermed hjælpe muslimske kvinder ud af tvingende kontrol og æresmotiveret kontrol. Kvindernes fastholdelse og tvang i islamisk ægteskab og manglende islamisk skilsmisse kan, påpeger forskerne, løses gennem en styrkelse af muslimske kvinders retsstilling under dansk ret.

Centralt i anbefalinger er også et forslag om at forbyde islamisk polygami, at undersøge muligheden for at forbyde indgåelse af religiøst ægteskab uden forudgående indgåelse af civilt gyldigt ægteskab, at man kan pålægge parterne at opløse deres religiøse ægteskab samt at styrke de socialfaglige indsatser i mødet med religiøs vold og kontrol.

- Nøglen er at bryde mandens sociale og religiøse monopol på skilsmisse. Derfor skal det have reelle konsekvenser, hvis han alligevel tyer til vold og kontrol. Vi mener, at lovgivning og sociale indsatser kan løse disse problemer, hvis politikerne tør gribe til kernen af problemerne, selvom det betyder, at man kommer tæt på både grænserne for religionsfrihed og tæt på de parallelle retspraksisser, siger Niels Valdemar Vinding, lektor ved Det Teologiske Fakultet og leder af forskningsprojekt.

Lektor Jesper Petersen, der har lavet feltarbejdet, som ligger til grund for anbefalingerne, og hvis resultater er under udgivelse hos forlaget Brill Publishers, tilføjer:

- Som forskere vil vi altid gerne stå på mål for vidensgrundlaget for vores forskning, men i denne sag vil vi sådan set også gerne komme med anbefalinger til politikere, beslutningstagere og myndigheder. Vores anbefalinger kan måske virke kedelige, tekniske og fagligt indforståede, men vi mener, de er nødvendige, og det er derfor, vi har valgt at melde dem så klart ud. Vores håb er, at beslutningstagerne vil samle anbefalingerne op, så de ikke bare forbliver forskning.

Anbefalingerne er baseret på et udsnit af resultaterne fra forskningsprojektet ”Producing Sharia in Context”, hvor Niels Valdemar Vinding har været forskningsleder og Jesper Petersen har forsket og skrevet en bog, der kommer til foråret.

14 anbefalinger
Læs mere om de 14 anbefalinger her.