20. september 2024

Weltmuseum Wien udstiller dansk forskningsprojekt om Koranen

The European Qur'an

I forskningsprojektet The European Qur'an undersøger danske og internationale forskere, hvordan Koranen har påvirket Europas historie og kultur fra middelalderen til moderne tid. Projektet er ledet af professor Jan Loop ved Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet, der netop er vendt hjem fra Østrig, hvor Weltmuseum Wien har åbnet en ny særudstilling om The European Qur'an.

Marwan Shahin, God is Perfect (Portrait of Johann Wolfgang von Goethe).  2024, draft for 3D Printed UV Inks on aluminum with gold chrome finish mounted on PVC Sintra © Marwan Shahin
Marwan Shahin, God is Perfect (Portrait of Johann Wolfgang von Goethe). 2024, draft for 3D Printed UV Inks on aluminum with gold chrome finish mounted on PVC Sintra © Marwan Shahin

- Det er en stor ære, at vores forskning nu udstilles i Wien. Og det er ikke mindst vigtigt, at vi her har fået mulighed for at formidle til et stort publikum, hvordan Koranen har spillet en væsentlig rolle i Europas historie og kulturelle udvikling, siger professor Jan Loop fra Det Teologiske Fakultet ved Københavns Universitet.

Forskerne bag The European Qur'an har nærstuderet en lang række gamle manuskripter og trykte udgaver af Koranen, dels for at undersøge, hvordan muslimske minoriteter i Europa kopierede og oversatte Koranen, dels for at undersøge, hvordan Koranen blev brugt i forskellige sammenhænge, f.eks. hvordan den har inspireret og påvirket europæisk litteratur, kunst og filosofi.

- Forholdet mellem Det Osmanniske Rige og de europæiske stater var i århundreder præget af krige og konflikter, hvilket gjorde det vanskeligt for kristne europæere at erhverve, oversætte og studere islams hellige tekst. Men med tiden blev der dannet alliancer, og fra det 15. århundrede blomstrede handelsforbindelser op, som bragte kristne og muslimske lærde i kontakt. I denne periode begyndte europæerne at opdage rigdommen i islamisk kultur, f.eks. værket Tusind og en Nat. Europæiske lærde begyndte også at studere Koranen, ikke for at tilbagevise den, men for at lære arabisk og forstå Koranens betydning i islamisk kultur, siger professor Jan Loop.

Særudstillingen på Weltmuseum Wien omfatter historiske genstande, moderne kunstværker, medieinstallationer og faksimiler af manuskripter og bøger, som tilsammen viser, hvordan Koranen har haft en betydningsfuld indflydelse på europæisk kultur og historie, hvordan Koranen er blevet opfattet og forstået gennem tiderne.

- Jeg håber, at udstillingen kan åbne op for en ny forståelse af Koranens rolle i Europas historie og ikke mindst være med til at skabe en bedre interkulturel forståelse og dialog, afslutter professor Jan Loop.

Udstillingen The European Qur'an kan opleves på Weltmuseum Wien frem til 24. august 2025.