14. juli 2010

Ny rekord i ansøgertallet til KU

Københavns Universitet har i år modtaget det største antal ansøgninger nogensinde. I forhold til 2009, som også var et rekordår, er der tale om en stigning på 20 procent i det samlede antal ansøgninger. Antallet af ansøgere, der har en uddannelse på Københavns Universitet som første prioritet, er steget med 12 procent.

Universitetet har i alt modtaget 24.908 ansøgninger fra 15.969 ansøgere. Blandt de 24.908 ansøgninger er der 12.143, der har valgt Københavns Universitet som første prioritet.

- Der er mange forskellige faktorer, der kan forklare stigningen, der også ses på de øvrige danske universiteter. En af dem er de nuværende store ungdomsårgange og den generelt stigende gymnasiefrekvens. Der er simpelthen flere unge med en adgangsgivende eksamen. Samtidig får den relativt høje arbejdsløshed mange unge til at fokusere på uddannelse for at sikre sig bedre vilkår på arbejdsmarkedet i fremtiden. En del unge fremskynder formentlig også deres uddannelse, når det er vanskeligere at få et godt sabbat-job, forklarer studiechef Claus Nielsen fra Uddannelsesservice på Københavns Universitet.

På Det Teologiske Fakultet vækker nyheden om det store optag glæde:
Vi er glade og tilfredse med tallene. Vi ved jo af erfaring, at det er svært at forudsige optaget fra år til år, men nu tyder det altså på, at vi befinder os i en fremgangsperiode, og det er selvfølgelig positivt, udtaler Jesper Tang Nielsen, Studieleder for Teologi.