14. juni 2013

Ny professor mso i Gammel Testamente

Ansættelse

Anne Katrine Gudme, ph.d. er pr. 15. juni ansat som professor mso i Det Gamle Testamente ved Det Teologiske Fakultet, Københavns Universitet.

Anne Gudme er ph.d. fra Det Teologiske Fakultet og har tidligere været ansat som Associate Teaching Fellow ved Department of Theology and Religion på University of Exeter. Hun har været tilknyttet Det Teologiske Fakultet på Københavns Universitet som adjunkt siden 2011.

Anne Gudme har særligt beskæftiget sig med nyere ritualteori, ofringer og offerritualer og har deltaget i flere udgravninger i Israel. Hun underviser og vejleder i gammeltestamentlig eksegese på BA-niveau og KA-niveau, og blev i 2012 kåret som årets underviser af fakultetets studerende.

Fra 2009 til 2012 besad hun desuden posten som ansvarshavende redaktør for tidsskriftet Bibliana.

- Anne er en rasende dygtig forsker, som på få år og i en imponerende ung alder har tilført vores fagmiljø en mængde vigtigt nyt: Hun har fingeren på pulsen med hensyn til, hvad der rører sig i den nyeste forskning i udlandet, også uden for det bibelvidenskabelige felt, og har allerede bidraget til at udvide vores øjne for religionsfaglige nydannelser på flere områder. Hun er fuld af engagement og nye idéer til udvikling af vores undervisning. Hun er kendt for sin begejstrede tilgang til formidling uden for universitetets mure. Hun tilfører ny energi til den daglige trummerum af møder og dagsordener. Og så har hun en naturlig evne til konstruktivt samarbejde, som gør hendes ansættelse til et stort fremskridt for fagets dagligdag. Vi er henrykte for, at det lykkedes at finde en fast stilling til hende, før et udenlandsk universitet kom os i forkøbet, Søren Holst, formand for faggruppen for Gammel Testamente.