31. januar 2014

Ydmygelse er et menneskeligt grundvilkår

PRÆSTEGÅRDSTEOLOGI

Hvad kan en fransk munk fra 1100-tallet lære en dansk konfirmand i 2014? En hel masse, hvis du spørger ph.d. Rose Marie Tillisch, der ved siden af sit arbejde som sognepræst har skrevet en ph.d.-afhandling omkring ydmygelse og ydmyghed og den forløsning, der følger med de to.

Rose Marie Tillisch er til daglig sognepræst ved Messiaskirken i Charlottenlund (klik for større billede).

Hvis en af Rose Marie Tillischs konfirmander spørger, hvordan der er i helvede, falder svaret prompte:

- Der findes ikke noget helvede. Kun det helvede du kan skabe for andre.
Kristendom handler ikke om synd og dom, men derimod om tilgivelse. Myten om kristendom som synd og dom vil jeg gerne gøre mit til at udrydde. Tilgivelsen, syndernes forladelse, var også det vigtigste for Bernhard af Clairvauxs i 1100-tallet og for P.G. Lindhardts i det 20. århundrede.

To herrer som Rose Marie Tillisch har brugt utallige timer i selskab med i forbindelse med sin ph.d.-afhandling, der er blevet skrevet sideløbende med arbejdet som præst. Selvom der er et spænd på 800 år imellem de to, har den franske middelaldermunk og Aarhus-teologen alligevel meget tilfælles. Også mere end blot tanken om tilgivelse. En lighed, der krævede lang tids koncentreret læsning med jagende hovedpiner til følge, men som pludselig stod lysende klart.

- Bam! Da jeg begyndte at læse P.G. Lindhardts prædikener fra 1930’erne og frem til 1980’erne blev jeg ramt i hjertekulen på samme måde, som når jeg læste Bernhard af Clairvaux. Jeg fandt ud af, at det handlede om ydmyghed. De to er overhovedet ikke kendt for at være ydmyge mennesker, men måske de netop var oppe at slås med deres egen arrogance? Deres kamp med sig selv gør, at deres budskab ikke er til at komme udenom. De tog udgangspunkt i sig selv, og det skaber en naturlig troværdighed.

Tilbage til nutiden

Ifølge Rose Marie Tillisch er ordet ydmyghed i dag blevet synonym med ydmygelse, og det er en skam, for der ligger en styrke i det at være ydmyg, som vi burde dyrke noget mere. Dybest set handler det om ikke at tage sig selv så højtideligt og på den måde komme nærmere sit medmenneske.

- Der ligger en kæmpe befrielse i at indse, at man ikke skal kunne alting selv, som jeg også synes er vigtigt at give videre til mine konfirmander.  Der er så store præstationskrav i vores samfund, og det er nemt at blive et offer for mobning, men det kan være en forløsning at få at vide, at du ikke kan gå igennem livet uden at blive ydmyget.  Både P. G. Lindhardt og Bernhard af Clairvaux lagde – med humor og selvindsigt som våben – afstand til en overintellektualisering af tingene og fokuserede begge på, at ydmygelse er et grundvilkår, som du kan vælge at reagere på med bitterhed, tålmodighed eller med munterhed. At være ydmyg handler om det sidste, ikke de to første.

Rose Marie Tillisch sætter i dag formelt punktum for sin afhandling ved et forsvar på Det Teologiske Fakultet og det, hun selv kalder en lang læretid hos de to forkyndere.

- Det har været en kæmpe hjælp at have de to ved min side til at give ro i sjælesorgsarbejdet, de personlige samtaler og ikke mindst prædikenerne. Nu glæder jeg mig til at komme tilbage til mit eget sprog og finde ind til, hvordan vi taler om syndernes forladelse i 2014. Hvis der var noget både P. G. Lindhardt og Bernhard af Clairvaux kunne, så var det at tale deres tids sprog og få folk til at lytte. Det må siges at være enhver præsts drøm.

Rose Marie Tillisch forsvarer sin ph.d.-afhandling "Ydmygheden er stedet" fredag den 31. januar kl. 13.15 i Aud. 7, Købmagergade 46, 1. sal, 1150 København K.

Ph.d. Rose Marie Tillisch

Lykke Fabricius Port