27. april 2016

Oplev Yale-professor Miroslav Volf

HIMMELSKE DAGE

Hvilken plads har religion i en globaliseret verden? Dette er omdrejningspunktet for den kroatisk-amerikanske teologiprofessor Miroslav Volfs aktuelle bog. Fredag den 6. maj holder han en offentlig forelæsning på Det Teologiske Fakultet som en del af festivalen Himmelske Dage.

Professor Miroslav Volf er stifter og leder af Yale Center for Faith and Culture

Professor Miroslav Volf er en af de mest fremtrædende skikkelser på den internationale teologiske scene. Han er blevet kaldt en ”broernes teolog”, der beskæftiger sig med kristendommen i det offentlige liv og har været særdeles aktiv i dialogen mellem muslimer og kristne i USA.

Fredag den 6. maj holder han en offentlig forelæsning på Det Teologiske Fakultet som en del af festivalen Himmelske Dage under overskriften Time, Eternity, and the Prospects for Care.

Miroslav Volf er til dagligt professor i systematisk teologi på Yale University og leder af Yale Center for Faith & Culture.

- Volfs fokus på den fælles forståelse mellem muslimer og kristne er både interessant og meget aktuel, og hans besøg i København er en oplagt mulighed for at høre, hvordan kristendommen og næstekærligheden tænkes lige nu af en af verdens førende samtidsteologer, siger professor Niels Henrik Gregersen.

Produkt af globaliseringen

Miroslav Volf er aktuel med bogen Flourishing: Why We Need Religion in a Globalized World (Yale University Press, 2016) og er selv et produkt af den globaliserede verden. Han kommer oprindeligt fra Kroatien og er uddannet både i Tyskland (hos Jürgen Moltmann) og senere i USA.

Hans bog Exclusion and Embrace fra 1996 er af Christianity Today blevet udnævnt til en af de 100 mest indflydelsesrige bøger i det 20. århundrede, og han er en flittig brugt kommentator i internationale medier som CNN, NPR og Al Jazeera.

Miroslav Volfs bøger omfatter i øvrigt  Allah: A Christian Response fra 2011 og A Public Faith: On How Followers of Christ Should Serve the Common Good fra samme år.

Åben forelæsning af Miroslav Volf
Tid: Fredag d. 6. maj kl. 12.30-14.00
Sted: Auditorium 7 (1. sal), Det Teologiske Fakultet, Købmagergade 44-46.

Alle er velkomne.

Kategori: Statistik, Markedsføring

Video: Professor Miraslov Volf i samtale med islamforsker Shaykh Hamza Yusuf over emnet "A Life Worth Living" april 2016. Kilde: Youtube.com.