15. april 2016

Unge fik nye pespektiver på livets store spørgsmål

AFKLARING

Torsdag besøgte 93 nysgerrige gymnasieelever fra Akademiet for Talentfulde Unge Det Teologiske Fakultet. Her hørte de om fakultetets uddannelser og blev klogere på teologiens rolle i forståelsen af aktuelle samfundsmæssige spørgsmål.

- I dag er der blevet slået en rekord på Det Teologiske Fakultet. For første gang i fakultetets lange historie er 3,7 kg slik blevet spist på under 5 minutter! Det er noget af en bedrift for et universitetsfag, der har eksisteret siden 1479.

Med disse ord bød prodekan Carsten Selch Jensen 93 gymnasielever fra Akademiet for Talentfulde Unge velkommen til et seminar med fokus på teologiens rolle i forståelsen af aktuelle samfundsmæssige spørgsmål.

Gymnasieleverne er blevet særligt udvalgt til at følge et forløb på akademiet, der har til formål at inspirere og udfordre dem fagligt, samt at forberede dem på en akademisk karriere. Dette sker vel at mærke uden for deres normale undervisning i gymnasiet, så der er måske ikke så overraskende, at koncentrationsevnen skal stimuleres af en smule sukker.

Livets paradokser

Interessen for at høre mere om det teologiske fag har været overvældende, og flere af akademiets elever har stået på venteliste for at deltage i eftermiddagens oplæg. Her bliver de blandt andet klogere på  kristendommens rolle som kulturbærer og religionens betydning i nutidens krige og terrorhandlinger.

- Jeg har meldt mig, fordi religion og kristendom er grundstenen i forståelsen af vores samfund. Det er meget interessant at få nogle nye perspektiver på de store spørgsmål, f.eks. hvordan kan man retfærdiggøre al den ondskab og de konflikter, der foregår i verden?, siger Clara Juul, der til dagligt går i 2.g. på Rysensteen Gymnasium.

Dette paradoks berørte lektor Johanne Stubbe Teglbjærg Kristensen blandt andet i sit oplæg omkring opfattelsen af ”det gode liv”, der både trak tråde til den tyske teolog Wolfhart Pannenberg og Astrid Lindgrens eventyr, hvor det gode også har det onde i sig.

- Jeg har altid syntes, at filosof var spændende, og jeg læste for nylig noget Kierkegaard og blev nysgerrig efter at høre mere om teologiuddannelsen. Jeg er lidt skræmt af alle de sprog, man skal kunne, men ellers synes jeg, det lyder som et spændende fag med stor bredde, siger Simon Trangeled Pedersen fra Gladsaxe Gymnasium.

Eftermiddagen sluttede med en guidet rundvisning på fakultetet ledet af en gruppe teologistuderende, der beredvilligt svarede på spørgsmål.

Læs mere om uddannelserne ved Det Teologiske Fakultet.