Uddannelse og islam i en plural verden

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Standard

Uddannelse og islam i en plural verden. / Nielsen, Jørgen Schøler.

I: Kritisk Forum for Praktisk Teologi, Nr. 110, 2007, s. 58-70.

Publikation: Bidrag til tidsskriftTidsskriftartikelFormidling

Harvard

Nielsen, JS 2007, 'Uddannelse og islam i en plural verden', Kritisk Forum for Praktisk Teologi, nr. 110, s. 58-70.

APA

Nielsen, J. S. (2007). Uddannelse og islam i en plural verden. Kritisk Forum for Praktisk Teologi, (110), 58-70.

Vancouver

Nielsen JS. Uddannelse og islam i en plural verden. Kritisk Forum for Praktisk Teologi. 2007;(110):58-70.

Author

Nielsen, Jørgen Schøler. / Uddannelse og islam i en plural verden. I: Kritisk Forum for Praktisk Teologi. 2007 ; Nr. 110. s. 58-70.

Bibtex

@article{9a82ba20a96211dcbee902004c4f4f50,
title = "Uddannelse og islam i en plural verden",
abstract = "Baggrunden for det nye grundforskningsprojekt i islamstudier under det teologiske fakultet hentes i vid udstr{\ae}kning i erfaringer fra lignende studier i Birmingham, England. Universiteterne, herunder de nu s{\ae}kulariserede teologiske, forventer at spille en rolle i integrationspolitikken, og denne dagsorden hart givet plads for studerende fra etniske minoriteter.Det er ikke forl{\o}bet probleml{\o}st, bl.a. fordi videnskabeligheden har skullet konkurrere med markedet. Ogs{\aa} modsatrettede forventninger fra muslimske studerendes side har lagt pres p{\aa} uddannelsen. To meget forskellige l{\ae}rdomstraditioner m{\o}des, hvor den europ{\ae}iske er nerv{\o}s for at blive 'bombet tilbage' til et tidligere trin, og de muslimske er bange for at miste identitet og r{\o}dder. Forhandlingsprocessen, der ledsager samarbejdet, kan og vil i fremtiden nedbryde megen mistro, men ikke for enhver pris.  Udgivelsesdato: december",
author = "Nielsen, {J{\o}rgen Sch{\o}ler}",
year = "2007",
language = "Dansk",
pages = "58--70",
journal = "Kritisk Forum for Praktisk Teologi",
issn = "0106-6749",
publisher = "Eksistensen",
number = "110",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - Uddannelse og islam i en plural verden

AU - Nielsen, Jørgen Schøler

PY - 2007

Y1 - 2007

N2 - Baggrunden for det nye grundforskningsprojekt i islamstudier under det teologiske fakultet hentes i vid udstrækning i erfaringer fra lignende studier i Birmingham, England. Universiteterne, herunder de nu sækulariserede teologiske, forventer at spille en rolle i integrationspolitikken, og denne dagsorden hart givet plads for studerende fra etniske minoriteter.Det er ikke forløbet problemløst, bl.a. fordi videnskabeligheden har skullet konkurrere med markedet. Også modsatrettede forventninger fra muslimske studerendes side har lagt pres på uddannelsen. To meget forskellige lærdomstraditioner mødes, hvor den europæiske er nervøs for at blive 'bombet tilbage' til et tidligere trin, og de muslimske er bange for at miste identitet og rødder. Forhandlingsprocessen, der ledsager samarbejdet, kan og vil i fremtiden nedbryde megen mistro, men ikke for enhver pris.  Udgivelsesdato: december

AB - Baggrunden for det nye grundforskningsprojekt i islamstudier under det teologiske fakultet hentes i vid udstrækning i erfaringer fra lignende studier i Birmingham, England. Universiteterne, herunder de nu sækulariserede teologiske, forventer at spille en rolle i integrationspolitikken, og denne dagsorden hart givet plads for studerende fra etniske minoriteter.Det er ikke forløbet problemløst, bl.a. fordi videnskabeligheden har skullet konkurrere med markedet. Også modsatrettede forventninger fra muslimske studerendes side har lagt pres på uddannelsen. To meget forskellige lærdomstraditioner mødes, hvor den europæiske er nervøs for at blive 'bombet tilbage' til et tidligere trin, og de muslimske er bange for at miste identitet og rødder. Forhandlingsprocessen, der ledsager samarbejdet, kan og vil i fremtiden nedbryde megen mistro, men ikke for enhver pris.  Udgivelsesdato: december

M3 - Tidsskriftartikel

SP - 58

EP - 70

JO - Kritisk Forum for Praktisk Teologi

JF - Kritisk Forum for Praktisk Teologi

SN - 0106-6749

IS - 110

ER -

ID: 1829470