Hvordan skal Kierkegaard bearbejdes i den tværfaglige undervisning?

 

Undersøgelse af eksistenstyper

Eleverne ved jo i forvejen en masse om dette. De tænker nemlig allerede meget over deres eksistens. Det kan derfor være godt at lægge det over til de studerende at reflektere over begrebet angst, frygt, at forholde sig æstetisk, etisk eller religiøst (f.eks. reflektionsøvelser – også skriftligt), og derefter lade dem læse deres tanker op overfor hinanden (dansk - psykologi) – for på den baggrund at inddrage Kierkegaard:

Forslag

Astrid Holm ”Fire Menneskesyn”.

Se en film – ”American Beauty” – hvor mange af disse eksistenstyper fremkommer. Den indeholder også kritik af det amerikanske samfund (her kunne man tænke sig noget tværfagligt med medievidenskab).

Afsløring: Der er også noget med Kierkegaard og afsløring. Han er god til at afsløre folk, der skaber sig. Anvendtes i gamle dage på Ekstra Bladet til at afsløre Musikalsk parallel med Nick Cave, f.eks. ”God is in the house” eller de mange fælles beskrivelser af kærlighedens tvetydige natur.

Billede af øje

@Scanpix

Facebook: Analyse af en facebook side (eller andre konkrete ting på baggrund af Kierkegaardlæsningen). – Eleverne kan også lave facebook-profiler på typerne: æstetiker, etikeren og den religiøse. Hvordan ville de fremstille sig selv? Hvilke billeder ville de lægge op? Hvordan ville de formulere en statusopdatering? Eller man kunne oprette Kierkegaards profil på facebook og forestille sig, hvad han har lavet i løbet af dagen og hvad han gik op i etc. Undersøg evt. her, hvad Kierkegaard har snakket med manden på gaden om? Beskrivelser af møder findes i bogen ”Kierkegaard truffet” af Bruce Kirmmse. Han gik og talte med folk på gaden som en Sokrates. Anden bog: ”Søren Kierkegaard og den menige mand” af Jørgen Bukdahl. Ved man det fra Kierkegaard selv? Ja, det gør man. Samtaler med Grundtvig og andre f.eks.

Drama: Man kan dramatisere typerne fra en tekst af Kierkegaard. Man kropsliggør det. Dette bevirker, at eleverne kan huske det bagefter. Dette eksperiment er med held blevet udført med en 3.g. filosofiklasse. Lignende ideer: Kropsøvelser, som man kan deltage i. Det gør, at det bliver nærværende. Eleverne stilles spørgsmål, hvor en skal være æstetiker, en etiker etc. Rollespil, hvor man skal identificere sig med rollerne.

Skriveøvelser: Lad dem gå en tur og lad dem skrive en tekst, når de kommer tilbage i æstetikerens retoriske skrivestil. De skal forsøge selv at formulere sig som æstetikere. Derved bliver de selv interesserede i at finde ud af, hvordan æstetikeren egentlig er. Og tilsvarende som etiker.

Billeder: Læs først tekst om æstetikeren. Send derefter eleverne ud på skolen og analyser billederne som en æstetiker ville analysere dem. Vend tilbage med beskrivelsen og fremlæg det.

Begrebsliggørelse: Læs en Diapsalmata. Gå derefter ud og find et billede, der kunstnerisk begrebsliggør netop denne Diapsalmata. Fremlæg for klassen hvorfor.


Ideer til brug af specifikke tekster

- Forførerens dagbog. Brug evt. Forførerens Dagbog oplæst af Jesper Christensen på den2radio.

- Frygt og Bæven. Giv eleverne Kierkegaards tekst om ofringen af Isak til næste time. Dette vil virke meget svært. Som lærer læser man i begyndelse af næste time originalteksten fra 1 Mos. kap. 22 højt for hele klassen. Nu bliver det klarere. Man kan oerveje, hvad det er, Abraham ofrer, når han skal ofre Isak?

- Teksstykker fra Diapsalmata vs uddrag fra Assessor Vilhelm. Viser hvordan formen også er afgørende. Det fragmenterede vs. de alenlange kontinuerlige taler.

- Euthyphro læses sammen med Frygt og Bæven: Debat: Er det gode godt, fordi guderne vil det, eller er det gode godt i sig selv, og derfor guderne vil det?

- Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen læses sammen med Helle Helle: Dette bør skrives i nutid. Om at miste sig selv. I Helle Helle-teksten er personerne styret af tilfældets magt. Modsat i Lilien paa Marken og Fuglen under Himlen, hvor man er sig selv nærværende.

- Kjerlighedens Gjerninger: Hvis man har brug for at åbne begrebet Gud op for eleverne: Kjerlighedens Gjerninger: Gud som mellembestemmelsen. Ikke Gud som dogmatisk autoritet men som mellembestemmelsen, som kærlighedens bånd mellem mennesker.

- Kjerlighedens Gjerninger. De tre kapitler om ”du skal elske”. Læs i forhold til et andet kærlighedsdigt, evt. kærlighedens filosofi eller Kærestesorg af Kresten Bjørnkjær.

- Kjerlighedens Gjerninger: Forskellen på det forfærdelige, som er at blive bedraget for kærligheden og det forfærdeligste, som er at bedrage sig selv for kærligheden. Oplagt at spørge eleverne, hvordan de selv møder kærligheden. Hvornår de selv bliver opmærksom på den? Når den gør ondt?

- Begrebet Angest. Definitionen kan godt læses sammen med eleverne. Der er en række eksempler. Sympathetisk antipathi og antipathetisk sympathi. Svimmelhed. Lav evt. et udtræk på blot to sider med tekststykker. Brug evt. Møllehaves bog Kærlighed og dæmoni som sekundær tekst. Er angst en sygdom, der skal udslettes eller et vilkår, der skal gennemleves?

- Sygdommen til døden. Om hvad det vil sige at være et selv. At være autentisk. Og om at være fortvivlet. Det er noget, alle kan forholde sig til.


Andre konkrete ideer til arbejdsopgaver med tekster:

Krukkeøvelse: Krukke med 150 citater. Elever tager et op. Taler om dem to og to uden forudsætninger. Derefter fortæller de i plenmum om, hvad de har fået af det.

Uden stadier: Det blev foreslået at springe en gennemgang af ”stadierne” over, og i stedet bruge tekststykkerne direkte. Fx oplevede en underviser at have succes med at læse Forførerens Dagbog i Anders Thyrrings udgave. I den forbindelse forholdt man sig til etikeren og æstetikeren som udtryk for to livsopfattelser, ikke som stadier.

Omskrivning: Eksempelvis Diapsalmata omskrevet. Eleverne laver en punchline, en tekstlig stemning – fx i form af en statusopdatering til facebook, twitter el. lign.. Pointen er at gøre indholdet til deres eget. Når tekststykket er omskrevet, skal eleverne læse det op for klassen. Omformuleringen gør indholdet nærværende og forståeligt og man nærmer sig et nutidigt univers. I forlængelse af denne tanke, blev det også foreslået, at eleverne opfandt en facebook profil ud fra de forskellige livsmuligheder (Se her 2.a.)

Filmmuligheder: indledningen til ”Trainspotting”, en mand på flugt, som fører en indre monolog om at træffe et valg, vælge livet. Scenen er effektiv til en snak om det at træffe valg, at vælge hvilken vej man skal gå. Anne Regitze Wivels ”Søren Kierkegaard” er opdelt i korte klip og er særdeles velegnet. På DR’s gymnasium-side ligger der 13 små film om Søren Kierkegaard. ”Slumdog Millionaire” handler om at træffe valg, og kan være et godt afsæt til en diskussion om valget hos Kierkegaard, ligesom Matchpoint er interessant i forhold til valget mellem det æstetiske og det etiske.

Skriveøvelse om tema: At skrive noget om et tema, fx kærlighed, kedsomhed, valg, og dernæst læse K’s tekst. Diskutere emnet, evt. ud fra at eleverne skal sætte sig ind i de forskellige figurers tanker om netop dette emne. Her kunne overføre teksternes ”erfaringer” til egne, fx i et arbejdsspørgsmål, der lyder: ”Vi træffer alle valg, ”kan du huske da du traf et spidsborgerligt valg, et etisk, osv.?”.