23. oktober 2020

Bibelforsker vinder stor pris: ”Det er en fornem anerkendelse”

Sølvmedalje

Frederik Poulsen, adjunkt ved Det Teologiske Fakultet, modtog i går aftes Videnskabernes Selskabs Sølvmedalje for sin forskning i Det Gamle Testamente

Billede af Frederik Poulsen
Frederik Poulsen forsker i Det Gamle Testamente og arbejder p.t. med tekster, der handler om at leve i det fremmede. Blandt andet teksten om drømmetyderen Daniel - ham med løverne - som lever i Babylon mellem succes og modstand. Foto: Suste Bonnén

Helt usædvanligt talentfuld.

Sådan lyder beskrivelsen af Frederik Poulsen i nomineringen til Videnskabernes Selskabs anerkendte Sølvmedalje. Prisen, der uddeles en gang om året, gives til en dansk forsker under 40 år ”for en særlig betydelig afhandling eller en samlet videnskabelig indsats”.

Det er anden gang i år, at Frederik Poulsen, som er adjunkt ved Det Teologiske Fakultet, hædres med en fornem pris. I marts modtog han Nils Klim-prisen for sin forskning i Det Gamle Testamente og de dertilhørende 500.000 norske kroner. Og det er da også en begejstret og stolt adjunkt, der for anden gang på knap syv måneder modtager endnu en pris:

”Videnskabernes Selskabs Sølvmedalje er en fornem anerkendelse af mit videnskabelige arbejde med Det Gamle Testamente. Jeg er meget glad. For to år siden blev medaljen tildelt min tidligere kollega Anne Katrine de Hemmer Gudme. Det siger noget om det stærke og inspirerende forskningsmiljø på Afdeling for Bibelsk Eksegese, som jeg er stolt over at være en del af,” siger Frederik Poulsen.

Billede af Frederik Poulsen og Marie Louise Nosch
Så glad ser man ud, når man modtager en sølvmedalje. Billede af Frederik Poulsen og professor Marie-Louise Nosch, præsident i Videnskabernes Selskab, ved prisoverrækkelsen torsdag den 22. oktober. Foto: Videnskabernes Selskab

Frederik Poulsen forsker i Det Gamle Testamente og arbejder for tiden med tekster, der handler om at leve i det fremmede. Blandt andet teksterne om Josef og hans brødre, der bosætter sig i Egypten, den jødiske Ester, som bliver dronning af Persien, og drømmetyderen Daniel – ham med løverne – der lever i Babylon mellem succes og modstand.

”Disse fortællinger vidner om forskellige kulturmøder i antikken – og jeg er særligt optaget af de dilemmaer, som hovedkaraktererne står i, i spørgsmål om kultur, religion og identitet,” fortæller Frederik Poulsen, der med de 100.000 kroner, som følger med Sølvmedaljen, drømmer om at lave en konference om de ældste jødiske samfund i Egypten for ca. 2500 år siden:

”Vi har nogle få glimt i Det Gamle Testamente selv, men på øen Elefantine i Nilen har man fundet vigtige kilder til et jødisk samfund i denne periode. Hvad siger disse kilder om livet i det fremmede? Hvordan var det i det hele taget at være minoritetssamfund på det her tidspunkt? Og hvilket lys kan det kaste over de bibelske tekster?” lyder det fra Frederik Poulsen, der gerne vil bruge legatet på at invitere et hold af internationale bibelforskere og eksperter i Mellemøstens historie til København.

Når verden bliver normal igen, selvfølgelig.