28. august 2020

Konsulent, formidler og præst. Tre nye studerende fortæller, hvorfor de gerne vil læse teologi

Studiestart

Det Teologiske Fakultet har netop slået dørene op for de nye studerende på bacheloruddannelsen i teologi. Selvom introdagene var alt andet end normale, fik de studerende alligevel rig mulighed for at lære hinanden at kende. Her fortæller tre af dem, hvorfor de har valgt at læse teologi

Billede fra introdagene
Det Teologiske Fakultet har i år tilbudt en studieplads til 143 på bacheloruddannelsen i teologi.

Emil, 22 år. Student i 2018. Har arbejdet fuldtid som DJ.

Billede af Emil

Hvorfor vil du gerne læse teologi?

"Jeg har savnet at fordybe mig i noget fagligt, og så læste jeg op på uddannelsen i teologi. Kristendommen har jo formet store dele af vores samfund, og det synes jeg virkelig er interessant. Derudover er jeg også interesseret i fag som etik og filosofi, som jo er en væsentlig del af uddannelsen."

Hvad glæder du dig mest til?

"Jeg glæder mig først og fremmest til at blive dannet og til at få en masse ny viden. Det bliver fedt at kunne fordybe sig i flere fagområder, men især kristendom, filosofi og etik."

Hvad vil du gerne bruge uddannelsen i teologi til?

"Jeg vil ikke være præst, og jeg er heller ikke kristen. Jeg overvejer at læse en kandidat i Afrikastudier og måske arbejde i en NGO en dag. I hvert fald vil jeg gerne have et arbejde, hvor jeg kan hjælpe andre mennesker."

Jeanette, 47 år. Uddannet svagstrømstekniker og butiksleder, autodidakt operasanger

Billede af Jeanette

Hvorfor vil du gerne læse teologi?

"Da jeg blev færdig med gymnasiet i 1992 ville jeg gerne læse teologi, men fik at vide, at det ikke var et fag for kvinder. Derfor valgte jeg en helt anden retning og har blandt andet arbejdet i Hjemmeværnet i 12 år og været butiksleder. Jeg har altid vidst, at jeg ville være præst, og nu synes jeg, det er på tide."

Hvad glæder du dig mest til?

"Jeg glæder mig meget til at gå på opdagelse i de gamle skrifter. Jeg glæder mig også til at dykke ned i de store hovedreligioner og fordybe mig i filosofien."

Hvad vil du gerne bruge uddannelsen i teologi til?

"Lige siden jeg var barn, har jeg vidst, at jeg ville være præst. Det er et vigtigt stykke arbejde at være en del af andre menneskers liv på den måde."

Emma, 21 år. Student i 2018.

Billede af Emma

Hvorfor vil du gerne læse teologi?

"Jeg havde egentlig planer om at læse religionsvidenskab, fordi jeg altid har interesseret mig meget for kultur og religion. Især islam. Men til en julegudstjeneste forrige år blev jeg så inspireret af vores lokale præst, som var virkelig god til at tale til os i øjenhøjde. Jeg gik hjem og googlede ”Hvordan bliver jeg præst?” med det samme. Teologi er en ret bred uddannelse, og kombinationen af filosofi, historie, etik, kultur og de store hovedreligioner tiltrak mig meget."

Hvad glæder du dig mest til?

"Generelt glæder jeg mig til at fordybe mig og få de dér succesoplevelser, hvor man virkelig føler, man har lært noget. Det bliver spændende at lære de helt gamle sprog, og så glæder jeg mig også til bibelkundskab. Og så ser jeg selvfølgelig frem til at lære de andre studerende at kende. Jeg har hørt, der er en del ”ældre”, som søger ind på teologi."

Hvad vil du gerne bruge uddannelsen i teologi til?

"Jeg vil gerne arbejde med formidling af enten kristendom eller islam. Måske begge to, eksempelvis som underviser eller som journalist."