18. januar 2022

Robert Rezetko: Ny gæsteforsker ved Afdeling for Bibelsk Eksegese

samarbejde

Robert Rezetko har over de seneste 17 år arbejdet tæt sammen med lektor Martin Ehrensvärd og samarbejdet formaliseres nu, i første omgang over tre år, 2022-2024.

Robert Rezetko

Rezetko er sammen med Ehrensvärd og postdoc Martijn Naaijer tilknyttet afdelingens projekt om maskinlæring og Dødehavsrullerne, som foregår i samarbejde med Datalogisk Institut.

Rezetko vil desuden som gæsteforsker, i tilgift til mindre arbejder om litterære, tekstkritiske og sproglige emner, arbejde på følgende bøger:

• Misquoting Moses: The Problem of the Old Testament’s Words, and Why It Matters
  • Misusing Scripture: What Are Evangelicals Doing with the Bible?

Rezetko’s ph.d.-afhandling og første bog handlede om tekstkritik og særlig om fortællingerne om pagtens ark. Men han er mere kendt for sit arbejde med historisk lingvistik sammen med Ehrensvärd og Ian Young. En af deres hovedpointer er at hebraisk, i modsætning til mange kollegers praksis, bør studeres som andre historiske sprog, uden den særstatus som hebraisk sjovt nok stadig ofte får. En anden pointe er at behandle alle relevante data, hvilket stadig er en mangel i forskningen. En tredje pointe er en meget dybere integration af tekstkritik i arbejdet med at rekonstruere sproghistorien.