Ideer: Tværfaglige forløb
Nedenfor er der oplistet en række forslag til, hvordan reformationen kan indgå i tværfaglige forløb i gymnasieskolen og på læreruddannelsen. Forslagene er udtænkt af kursister på fakultetets reformationskursus i efteråret 2016.
- Workshop med forskellige faglige stationer - Luther fra forskellige vinkler
Udarbejd et produkt ved hver station - I Luthers fodspor - faglig og geografisk rejse igennem historie, naturvidenskab, sprogfag, religion, samfundsfag, billedkunst etc.
- Luthers teser anno 2017 - udtænk nye teser og slå dem fysisk op på en port
- Reformationens geografiske udbredelse - indblik i forskellige konfessioner.
Hvor bor der protestanter i dag? Fokus på fx. USA. - Modreformationen: Katolikkernes reaktion på reformationen
- Luther og borgerne - hvad vil det sige at være en munk, en bondepige eller en præst i 1536? Evt. med rollespil
- Luthers teologiske aftryk - hos fx Grundtvig og Kierkegaard
- Analyse af kunstens relation til reformationen - billedkunst, musik og salmer - evt. oprettelse af et salmeværksted
- Faglig udveksling med venskabsskoler og -klasser andre steder i Europa.