Censor
Siden er under opbygning
Censorkorps
I censorkorpsene for alle uddannelser udbudt under Det Teologiske Fakultet indgår i vidt omfang censorer fra det relevante arbejdsmarked (aftagercensorer; jf. Bekendtgørelse om prøver og eksamen i erhvervsrettede uddannelse). Alle censorer er endvidere dimitteret fra et af de danske universiteter. Fakultetet opererer med to censorkorps: Censorkorpset med tilknytning til Studienævnet for Teologi samt censorkorpset med tilknytning til Studienævnet for Afrika-studier.
Klage- og eksamensstatistik
Det formaliserede samarbejde med censorkorpset gennem årlige rapporter og møder samt en systematisk indsamling af eksamensstatistik sikrer en løbende kontrol med såvel de studerendes faglige niveau som forløbet af eksaminerne. Umiddelbart efter hver eksamensperiode udarbejder studieadministrationen detaljerede eksamensstatistikker (antal eksaminer, udeblivelser, bedømmelser mv.).
Studienævnssekretariaterne udarbejder løbende og systematisk statistik over snyd-, klage- samt ankesager, som fremsendes til Censorformandskabet og studienævn. Også eksamensstatistik forelægges studienævnene og drøftes på det årlige møde med censorformandskabet. Tillige udgør statistikken en del af fakultetets ledelsesinformation, og som sådan indgår den i fakultetets grundlag for monitorering og evaluering af uddannelser. På baggrund af drøftelser af spørgsmål vedr. statistik tager studienævnene stilling til nødvendige tiltag af praktisk og studieordningsmæssig karakter.
Evaluering af eksamen
For at sikre, at prøvesystemet fungerer efter sit formål og er i overensstemmelse med kompetencemål og studieordningerne i øvrigt, afholdes dialogmøder med censorformandskabet hvert år. På mødet diskuteres karakterstatistikken og censorformandskabets beretning. Studienævnene sikrer, at der er differentierede eksamensformer, og tager initiativ til en arbejdsproces omkring nye eksamensformer. Studienævnet har særlig opmærksomhed på eksamensstatistikken og framelding fra eksamen og udeblivelse fra eksamen. Studienævnene tilser også, at bekendtgørelsesændringer bliver implementeret i studieordningerne.
Procedure for dialogen med censorkops
Det Teologiske Fakultet er i løbende og systematisk kontakt med de respektive censorkorps gennem censorformandskabernes årlige beretninger samt de af studielederen indkaldte årlige møder mellem fakultetet og censorformandskaberne.
Efter fælles overenskomst fungerer beretningerne og det årlige censorformandskabsmøde som censorkorpsets bidrag til den løbende udvikling af de teologiske studier (Teologi, RRE, Fleksibel Master) samt Afrika-studier. Desuden giver interaktionen med eksaminator i forbindelse med eksamination og bedømmelse censorkorpset en naturlig løbende feedback via møder ”face to face”. Tillige indsender alle censorer hvert semester rapporter til de resp. studienævn om specialebedømmelser samt eksamensafholdelser. Censorerne afholder et årligt møde, hvor de individuelle rapporter drøftes. Ved det årlige møde med fakultetet drøftes også censorformandskabets årsberetning detaljeret, og studielederen har ansvaret for evt. opfølgende tiltag.
Dialogen med censorkorset skal bl.a. fokusere på:
- Studieordningsændringer
- Mål- og bedømmelseskriterier
- Sproglig formidlingsevne
- Eksamens- og karakterstatistik
- Eftersyn af studieordninger
Studienævnene indhenter løbende kvalitativ information gennem bl.a. undervisnings- og uddannelsesevalueringer , via censorformandskabets årsberetninger og de årlige møder med censorformandskabet. Al information tilgår de resp. studienævn og anvendes i den fortløbende kvalitetssikring og -udvikling af uddannelserne. Som beskrevet i evalueringsstrategien, behandles evalueringsrapporterne i studienævnene, inden studielederen udformer sin halvårlige rapport. Ligeledes diskuteres eksamensstatistik, censorrapporterne, studieadministration m.v. i studienævnene, og på baggrund af disse drøftelser og indhøstede erfaringer tager studienævnene stilling til nødvendige tiltag af praktisk og studieordningsmæssig karakter.
Studielederen sikrer, at censorformandskabets årlige beretninger inddrages i monitoreringen og evalueringen af de teologiske uddannelser samt kandidatuddannelsen i Afrikastudier.
Bilag
Bilag
Bilag