Underviser
Siden er under opbygning
Det Teologiske Fakultet sikrer mulighed for løbende pædagogisk kompetenceudvikling af alle undervisere. Fakultetet arrangerer med jævne mellemrum kurser og temadage om pædagogiske emner. Ph.d.-studerende og adjunkter tilbydes uddannelse i universitetspædagogik.
Ansvarsfordeling og mål
Dekanen ved Det Teologiske Fakultet har delegeret det overordnede ansvar for introduktion af nye undervisere til undervisningsopgaven til studielederen resp. center- og afdelingslederne, og målet er sikring af den kvalificerede og pædagogiske afvikling af undervisningen.
Underviserkvalifikationer og kompetenceudvikling
Forud for hvert semester indkaldes nye undervisere uanset ansættelsesform til et kort seminar med studielederen om pædagogiske og praktiske spørgsmål i forbindelse med undervisningen ved fakultetet. Ved dette introduktionsmøde om undervisning mv. præsenteres bl.a. kursus- og prøveformer, kompendietrykning/e-kompendier, evalueringsprocedure etc. Der afholdes tillige introduktionsmøder om brugen af Københavns Universitets e-læringssystem Absalon m.v. Tillige udarbejdes informationspjecer om uddannelserne til nye og eksterne undervisere.
Når det skønnes nødvendigt, kan studielederen i samarbejde med den relevante afdelingsleder følge op på evalueringer ved at tilbyde undervisere uddannelse eller anden form for bistand til at udvikle undervisningskompetencer.
Fakultetet har implementeret Københavns Universitets fællesretningslinjer for undervisningsevaluering. I overensstemmelse med retningslinjer, procedurer og lov om gennemsigtighed i uddannelserne offentliggøres evalueringsrapporterne. Når det har været nødvendigt, har studienævnet tillige afholdt fokusgruppeinterviews med studerende om bestemte fagelementer
Pædagogisk introduktion
Professorer, lektorer, adjunkter, ph.d.er og postdocer ansættes af dekanen. D-vip ansættes af studielederen, resp. centerlederen ved Afrikastudier.
Forud for hvert semester indkaldes nye undervisere uanset ansættelsesform til et kort seminar med studielederen om pædagogiske og praktiske spørgsmål i forbindelse med undervisningen ved fakultetet. Ved dette introduktionsmøde om undervisning mv. præsenteres bl.a. kursus- og prøveformer, kompendietrykning/e-kompendier, evalueringsprocedure etc. Der afholdes tillige introduktionsmøder om brugen af Københavns Universitets e-læringssystem Absalon m.v. Tillige udarbejdes informationspjecer om uddannelserne til nye og eksterne undervisere.
Adjunkter ved Det Teologiske Fakultet gennemfører adjunktpædagogikum efter Københavns Universitets retningslinjer herfor. Postdocer tilbydes adjunktpædagogikum. Timelønnede undervisere tilbydes så vidt muligt et kort universitetspædagogisk kursus i forbindelse med ansættelsen. Undervisere på lektor- og professorniveau gennemfører efter ønske og behov og efter aftale med studieleder og afdelingsleder efteruddannelseskurser på det universitetspædagogiske område.
Løbende kvalitetsudvikling
Fakultetet arrangerer med jævne mellemrum kurser og temadage om pædagogiske emner, eksempelvis om den nye karakterskala, specialevejledning og specialekontrakt etc. Medlemmer af studienævnet deltager i arrangementer i forbindelse med Københavns Universitets projekt om pædagogik og didaktik. Desuden deltager repræsentanter for fakultetets VIP i diverse pædagogiske aktiviteter, fx om e-learning.
Eksaminators kvalifikationer
Nye undervisere (adjunkter og postdocer) bliver gennem deltagelse i adjunktpædagogikum kvalificeret til at afholde eksamen. Hvert semester afholdes endvidere et introduktionsmøde for alle nye undervisere. På mødet gennemgås bl.a. eksamensformer og -procedure. Fakultetets løbende sikring af eksaminatorers kvalifikationer sker i forbindelse med den løbende pædagogiske efter- og videreuddannelse af de ansatte undervisere.
Undervisningsportfolio ved ansøgninger
Ved ansøgninger om ansættelse som lektor eller professor ved Det Teologisk Fakultet skal det faglige bedømmelsesudvalg og ansættelsesudvalget have mulighed for at vurdere ansøgernes pædagogiske kvalifikationer i relation til undervisningen ved fakultetet og de særlige undervisningsopgaver, der eventuelt er beskrevet i stillingsopslaget.
Ansøgningen skal derfor omfatte beskrivelse af og dokumentation for ansøgerens pædagogiske erfaring og kvalifikationer. Dette materiale kaldes en "undervisningsportfolio". Københavns Universitets fælles regler for undervisningsportfolio gælder for ansøgninger til Det Teologiske Fakultet.
En undervisningsportfolio kan være på dansk, tysk eller engelsk. Som minimum skal en undervisningsportfolio indeholde følgende:
- Undervisnings-CV
- Oversigt over undervisningserfaring på universitetsniveau
- Eventuelle undervisningspriser eller tilsvarende udmærkelser
- Publikationsliste med eventuelle undervisningsrelevante publikationer
- Pædagogisk uddannelse
- Eventuel erfaring med administration og ledelse
- Eventuel erfaring med bedømmelse af undervisning og uddannelse
- Refleksion over egne pædagogiske aktiviteter
- Dokumenterende og illustrerende bilag
- Bevis for adjunktpædagogikum inklusive afsluttende udtalelse. Beviser for anden pædagogisk uddannelse
- Eksempler på kursusevalueringer
For hver aktivitet skal der være oplysninger om ved hvilken uddannelse og på hvilket niveau aktiviteten er gennemført. Desuden anføres den tidslige udstrækning, undervisningsformer og undervisningssproget. Der anføres oplysninger om både kursusundervisning og vejledning af studerende.
Hvis undervisningserfaringen er meget omfattende, kan oplysningerne gives i mere summarisk form, for eksempel således at der alene medtages oplysninger om antallet af kurser på forskellige niveauer, og ikke de enkelte kursusnavne. Dog bør detaljerede oplysninger om undervisning de seneste år medtages. Oplysninger om undervisningserfaring fra andre typer institutioner (for eksempel undervisning på gymnasieniveau) medtages.
Hvis ansøgeren ikke har gennemført adjunktpædagogikum, skal det øvrige materiale i portfolioen gøre det muligt for bedømmelsesudvalget at vurdere om ansøgeren har kvalifikationer svarende til gennemført adjunktpædagogikum.
Eksempler på kursusevalueringer
Så vidt muligt vedlægges evalueringer af de seneste kursusforløb, som ansøgeren har gennemført. Hvis undervisningen ikke har været evalueret, eller evalueringer ikke kan fremskaffes, redegøres kort herfor. Andre kursusevalueringer og evalueringer af andre undervisningsaktiviteter (fx vejledning) kan medtages.
Retningslinjer for inddragelse af undervisningsportfolio ved bedømmelser til videnskabelige stillinger
Ved bedømmelser til lektor- og professorstillinger skal det fagkyndige bedømmelsesudvalg, foruden votum over ansøgerens forskningsmæssige kvalifikationer, redegøre for ansøgerens pædagogiske kompetencer. Grundlaget for bedømmelse er ansøgerens undervisningsportfolio.
Bedømmelsen af de pædagogiske kompetencer skal optræde som et selvstændigt afsnit i votum og som minimum indeholde følgende:
- Sammenfatning af ansøgers undervisnings-CV
- Sammenfatning af ansøgers pædagogiske refleksion
- Samlet vurdering af ansøgers pædagogiske erfaring, kvalifikationer og kompetencer
Beskrivelse af kvalitetssikring af undervisernes pædagogiske kompetencer
Ved hjælp af nedenstående instrumenter sikres det, at underviserne ved Det Teologiske Fakultet har de nødvendige pædagogiske kompetencer.
1. Ansættelser
1.a. VIP-stillinger
Det Teologiske Fakultet implementerer Københavns Universitets fælles retningslinjer for brugen af undervisningsportfolio som bedømmelsesgrundlag ved lektor- og professoransættelser. Der er udarbejdet retningslinjer for, hvorledes pædagogiske kvalifikationer indgår i bedømmelsen. Studielederen indgår i ansættelsesudvalget ved alle faste ansættelser.
1.b. DVIP-stillinger
Der ansættes fortrinsvis undervisere, der har gennemgået en ph.d.-uddannelse, herunder gennemført ph.d.-pædagogikum og opnået undervisningserfaring under vejlederens supervision.
2. Adjunktpædagogikum
Det Teologiske Fakultet implementerer Københavns Universitets fælles retningslinier for adjunktpædagogikum. Siden 1996 har det været praksis på fakultetet, at alle adjunkter er forpligtet til at gennemgå adjunktpædagogikum, og at alle postdocer tilbydes adjunktpædagogikum.
3. Ph.d.-pædagogikum
Inden ph.d.-studerende inddrages i undervisning, tilbydes de et pædagogisk kursus gennem Københavns Universitet, medmindre de allerede besidder tilsvarende kvalifikationer.
4. Nye undervisere.
Hvert semester afholdes introduktionsmøde om undervisning på Det Teologiske Fakultet med præsentation af bl.a. kursus- og prøveformer, kompendietrykning/ e-kompendier, evalueringsprocedure etc. Der afholdes introduktionsmøder om brugen af Københavns Universitets e-læringssystem Absalon efter behov.
5. Løbende kompetenceudvikling
I forbindelse med personaleseminarer og –møder tages jævnligt universitetspædagogiske temaer op til behandling. Tillige tilbydes undervisere kurser efter behov. En væsentlig del af den løbende pædagogiske udvikling foregår i samtalen i faggrupperne, hvor rapporter for hvert undervisningsforløb i overensstemmelse med fakultetets evalueringsprocedure fremlægges og drøftes.
Uddannelse
Studieordningerne er tilrettelagt, så de sikrer progression i undervisning og uddannelse. Progressionen belyses løbende gennem undervisningsevalueringer og evaluering af eksamensresultaterne. Fakultetets undervisningsformer og prøveformer understøtter den studerendes gennemførelse af en forskningsbaseret uddannelse, hvor den studerende selv aktivt tager del i vidensproduktionen gennem anvendelse af videnskabelige metoder. Fakultetets politik for kompetenceudvikling sikrer, at undervisernes pædagogiske og didaktiske kompetencer løbende opkvalificeres, som beskrevet i Beskrivelse af kvalitetssikring af undervisernes pædagogiske kompetencer . Undervisningsformer og prøveformer debatteres løbende på de faglige afdelingsmøder, på de årlige censormøder og i studienævnene.
Studienævnene meddeler ved begyndelsen af hvert semester undervisere og studerende samt administrationen, hvilke kurser der er udvalgt til evaluering i det pågældende semester. Der informeres ligeledes om planlagt evaluering på fag- eller uddannelsesniveau.
Underviseren drøfter resultatet af slutevalueringen med de studerende inden afslutningen af semesteret. Herefter indsender underviserne en sammentælling og skrivning af de foretagne kursusevalueringer til de resp. studienævn. Denne skal ledsages af en kort rapport, hvori underviseren beskriver det gennemførte kursus (oftest bilagt detaljeret kursusprogram), den gennemførte midtvejs- og slutevaluering. Tillige anføres, hvilke spørgsmål af faglig, pædagogisk eller planlægningsmæssig art kursets gennemførelse særligt kalder på en drøftelse af. Underviserne sender desuden rapporten til det relevante fagudvalg.
Retningslinjer for kvalitetssikring af eksamen
Studielederen står i samarbejde med studieadministrationen og studienævnsformænd for eksamensplanlægningen og påser herunder, at eksaminerne afholdes i overensstemmelse med gældende regler og de relevante studieordninger. Studieordningen beskriver indgående de faglige mål, bedømmelseskriterier samt eksamensformer og kompetencemål. Studerende og undervisere gøres opmærksomme på eksamensregler og på information om eksamensklage og eksamenssnyd via fakultetets hjemmeside og uddannelsessiderne på KUnet.
Eksamensafholdelse
Det faglige ansvar for eksamensafholdelsen, herunder for, at eksaminerne afholdes i overensstemmelse med gældende regler og studieordninger, ligger hos studieleder, studienævn samt de pågældende eksaminatorer og censorer. Studieadministrationen forestår den praktiske administrative planlægning og afvikling af fakultetets eksaminer. Det sker i samarbejde med studieleder, studienævnsformænd og censorinstitution. Det studieadministrative it-system STADS understøtter til dels disse arbejdsopgaver. Studieadministrationen offentliggør regler og anden relevant information om eksaminer på uddannelsessiderne på KUnet.
Eksaminators kvalifikationer
Nye undervisere (adjunkter og postdocer) bliver gennem deltagelse i adjunktpædagogikum kvalificeret til at afholde eksamen. Hvert semester afholdes endvidere et introduktionsmøde for alle nye undervisere. På mødet gennemgås bl.a. eksamensformer og -procedure. Fakultetets løbende sikring af eksaminatorers kvalifikationer sker i forbindelse med den løbende pædagogiske efter- og videreuddannelse af de ansatte undervisere.
Procedure ved mistanke om eksamenssnyd
1. Ved mistanke om eksamenssnyd afbrydes eksamen (eksamination eller bedømmelse) og Studielederen orienteres.
2. Eksaminatorerne indgiver hurtigst muligt en skriftlig redegørelse til Studielederen.
3. Studielederen undersøger sagen og indkalder herunder den studerende til en samtale. Undersøgelsen er underlagt reglerne om god forvaltningspraksis, fx er der notatpligt og den studerende har ret til bisidder.
4. Studielederen afgiver skriftlig redegørelse og indstilling til Dekanen.
5. Finder Dekanen, at mistanken er grundløs, genoptages eksamen (ny eksamination tilbydes/bedømmelsen genoptages ved nye eksaminatorer.
6. Ved begrundet mistanke afgør Dekanen sagen med en mundtlig eller skriftlig irettesættelse eller fremsender den til Rektor.
7. Der tildeles administrativt den laveste karakter.
8. Såfremt sagen er fremsendt til Rektor, afgør denne sagen med mundtlig eller skriftlig irettesættelse eller tidsbegrænset eller tidsubegrænset bortvisning fra universitetet.
Procedure for undervisningsevaluering
Evalueringsproceduren gælder for såvel fakultetets bacheloruddannelser, kandidatuddannelser som masteruddannelser, som alle udbydes i henhold til Bekendtgørelse om bachelor- og kandidatuddannelser ved universiteterne, samt for fakultetets masteruddannelser, der udbydes i henhold til Bekendtgørelse om fleksible forløb inden for videregående uddannelse for voksne.
Formål
Undervisningsevaluering gennemføres med det formål at sikre kvaliteten af den undervisning og vejledning, der udbydes under hel- og deltidsuddannelserne ved Det Teologiske Fakultet. Kvaliteten af såvel undervisning som vejledning er efter fakultetets mening væsentlig for uddannelseskvaliteten. Fakultetet lægger derfor vægt på, at undervisningsevaluering gennemføres under et udviklingsorienteret perspektiv, dvs. med sigte på den løbende forbedring af undervisning og vejledning.
Mindst halvdelen af de udbudte kurser i hvert fag/på hver uddannelse midt- og slut-evalueres hvert semester, idet nye kurser dog altid evalueres første gang, de udbydes, og idet der sikres en kontinuitet i undervisningsevalueringen inden for de enkelte fagområder. Der gennemføres tillige evaluering af halvdelen af de gennemførte bachelorprojekt-, speciale- og masterafgangsprojektforløb. Der tilstræbes en svarprocent på 70 i kursus- og opgaveevalueringer. Desuden gennemføres hvert semester midtvejsevaluering også af de kurser, der ellers ikke er udvalgt til evaluering i det pågældende semester. Denne midtvejsevaluering gennemføres af underviseren i samarbejde med de studerende. Samtlige udbudte kurser midtvejsevalueres således hvert semester.
Studienævnene meddeler ved begyndelsen af hvert semester undervisere og studerende samt administrationen, hvilke kurser der er udvalgt til evaluering i det pågældende semester. Der informeres ligeledes om planlagt evaluering på fag- eller uddannelsesniveau.
Evalueringsformer og -procedurer
Kursusevalueringer tilpasses i videst muligt omfang de enkelte kursers faglige mål og undervisningsform. Således fastlægges formen for midtvejsevaluering af underviser og studerende i fællesskab, mens slutevalueringen af hensyn til evalueringernes sammenlignelighed foregår på et spørgeskema, som er udarbejdet af studienævnet for den pågældende uddannelse. Foruden tilkendegivelser ved afkrydsning inviterer skemaet til, at der gives kommentarer af mere kvalitativ art til undervisningen. Ændringer af spørgeskemaet foretages af studienævnene i forbindelse med drøftelserne af undervisningsevalueringerne.
Underviseren drøfter resultatet af slutevalueringen med de studerende inden afslutningen af semesteret. Herefter indsender underviserne en sammentælling og -skrivning af de foretagne kursusevalueringer til de resp. studienævn. Denne skal ledsages af en kort rapport, hvori underviseren beskriver det gennemførte kursus (oftest bilagt detaljeret kursusprogram), den gennemførte midtvejs- og slutevaluering. Tillige anføres, hvilke spørgsmål af faglig, pædagogisk eller planlægningsmæssig art kursets gennemførelse særligt kalder på en drøftelse af. Underviserne sender desuden rapporten til det relevante fagudvalg.
Bilag
Bilag
Bilag