Antikkens relationelle tænkning og moderne individualisme - en hermeneutisk/homiletisk udfordring

Underviser i homiletik (og fhv. rektor) på Pastoralseminariet, cand. theol.,
Mogens Lindhardt

Tilknytning, tilhørsforhold, ophav, tro som troskab, menigheden som det udvalgte
folk, sendt til verden for at bringe den til Gud - det er relationelle forestillinger,
som i høj grad præger de bibelske tekster, som kirkeligt ansatte teologer skal
fortolke ind i en senmoderne individualistisk kontekst. Men i den synes den
enkeltes iagttagelse af sig selv at være omdrejningspunktet for værdisætning,
forandring og relation til næsten, og for modtagelse af evangeliet, der næsten
altid tilbydes som en lettelse i forhold til den stress, verden og selviagttagelsen
giver - under navn af Guds kærlighed eller syndernes forladelse. I individualismen
bliver udvælgelse til anerkendelse, tro til at vide sig elsket, synd til personlig
mangelfuldhed og ovenover det hele brandes Gud som et godt tilskud til tilværelsen.

Ud fra den israelske filosof Eva Illouz’s begreb om “emotional capitalism” og egne undersøgelser i den senantikke tekstrække vi i dag har som 1. tekstrække i kirkeåret (Trinitatis - en homiletisk rejseberetning, Anis: 2015), vil jeg analysere noget af den institutionelle baggrund for nutidig homiletisk fortolkning og byde ind på aspekter i teksterne, som muligvis kan udskyde den individualiserende udlægning lidt og dermed give den en bedre retning.

Entré kr. 25. Medlemskab kr. 50 per semester for studenter/pensionister, kr. 75 for øvrige.