”Hvor er det positive, Herr Haneke?”: et forsøg over Hanekes æstetik

Da Haneke engang blev spurgt om, hvilken virkning hans film havde, henviste
han til Dantes Guddommelige Komedie: Foran den helvedesport, Vergil vil føre
Dante igennem, må enhver først lade håbet fare.

Tilskuerne til hans film må være forberedt på noget lignende. De må ikke håbe på løsninger eller forvente at få svar. Utopien i Hanekes film består ifølge hans eget udsagn i, at de skal mobilisere modstandskræfter hos tilskueren. Det vil Haneke opnå ved hjælp af det, han kalder ”afkaldets æstetik”.

Foredraget vil forsøge at skitsere, hvad denne æstetik, der er inspireret af Thomas Manns Doktor Faustus, består af. I tilknytning til denne æstetik vil foredraget komme ind på filmen Die Klavierspielerin og vise i nogle passager, at der ud over Hanekes hensigt om, at hans film skal skabe modstand mod det, hans film viser, glimtvis også findes momenter, der forlener livet med et håb om forsoning. Hvordan det fremstilles i Klavierspielerin, vil blive påvist i protagonisten Erika Kohouts (Isabelle Huppert) konfrontation med nogle sange i Franz Schuberts cyklus Winterreise.

Entré kr. 25. Medlemskab kr. 50 per semester for studenter/pensionister, kr. 75 for øvrige.